بازگشت امدادگران علم کوه و برجای ماندن پیکرهای جان باختگان

بازگشت امدادگران علم کوه و برجای ماندن پیکرهای جان باختگان

روز گذشته ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ تیم زبده کمیته جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی آقایان مهدی جباریان ، مجتبی قهیه ای و جواد چراغی پس از شش شبانه روز استقرار در جان‌پناه فلزی خرسان در ارتفاع تقریبی ۴۶۰۰متری در سلامتی کامل توسط بالگرد سازمان امداد و نجات هلال احمر به تهران بازگردانده شدند و بدین ترتیب پرده اول عملیات جستجو و نجات دو کوهنورد بازمانده در گرده علم کوه به پایان رسید.

این تیم نجات روز پنجشنبه ۲۳دی توسط بالگرد به این ارتفاع رسید و بلافاصله جهت امداد و نجات آقایان عباس کلهر و حامد شاه حسنی اقدام کرد.
این دو کوهنورد از مربیان باشگاه کوهنوردی توچال بودند که از روز قبل در میانه گرده سنگی و فنی آلمان های علم کوه به دلیل سرما غافل‌گیر شده ، از صعود بیشتر بازمانده و درخواست کمک کردند.
از ظواهر امر پیداست آنان قصد صعود سریع و سبک‌بار این گرده سنگی و فنی را داشتند که در ورزش کوهنوردی به آن صعود آلپی می‌گویند‌‌.

در اینجا باید یادآوری کرد فرود و برگشت از مسیر گرده آلمان ها به دلیل پیچیدگی در تابستان بسیار مشکل و در زمستان تقریبا نا ممکن است لذا صعود آلپی و سبک‌بار آن در زمستان با ریسک بسیار بالایی همراه است.
«سبک آلپی به سبک صعود سریع و بدون تجهیزات کامل اطلاق می‌شود که موفقیت در آن کاملا به وضیعت هوا و توانمندی‌های جسمی و فنی صعودکنندگان وابسته است»

تیم سه نفره امداد موفق می‌شود روز پنجشنبه با یک عملیات کمک نظیر (با فرود از بالای دیواره علم‌کوه) خود را بر بالین کوهنوردان برساند که متأسفانه مشاهده می شود حامد شاه حسینی درگذشته اما عباس کلهر نیمه جان اما کاملا سرما زده است.
آنان بلافاصله با چای و غذا او را کمی احیا کرده کار بالاکشی را آغاز می‌کنند که متأسفانه پس از ساعاتی علی رغم تلاش جانانه تیم امداد عباس کلهر نیز به هم‌طناب و هم‌باشگاهی خود پیوسته جان عزیز خود را از دست می دهد.
تیم امداد پیکر او را با طناب فیکس کرده به جان‌پناه خرسان بازمی‌گردد و به دلیل هوای نامساعد در این جان‌پناه کوچک فلزی شش شبانه روز اقامت می‌کند.

آنان از خود شجاعت ، تحمل و مدیریت فراوانی به خرج می‌دهند و علی‌رغم داشتن آمادگی جسمانی بالا بهترین گزینه که همان اقامت در جان‌پناه هست را انتخاب می‌کنند زیرا به دلیل بارش برف و خطر بهمن فرود از همه مسیرهای این قله در آن تاریخ اشتباه محض بوده است.

در سویی دیگر مرکز فرماندهی این عملیات در فدراسیون کوهنوردی و هلال احمر با ارتباط دائم با تیم امداد و با رصد و یافتن پنجره هوای مناسب ، مدیریت کلان و مسئولیت ترابری آن را بر عهده می‌گیرند.

شاید فقط کسانی که تا کنون برنامه های زمستانی و فنی اجرا کرده اند می‌توانند به عمق این حادثه و ارزش عملیات شش روزه امداد و نجات آن پی ببرند.

متأسفانه تا کنون اطلاعات زیادی در خصوص نحوه صعود درگذشتگان منتشر نشده است که باید منتظر کسب اطلاعات بیشتر شد و آنگاه به تحلیل موضوعی و نقد آن پرداخت.
اما در مورد کار بزرگ آقایان جباریان، قهیه ای و چراغی باید دست این عزیزان را فشرد و به شجاعت ، صبوری ، استقامت و پایمردی آنان شادباش و خدا قوت گفت.

بیایید همه با هم با صبوری ، عقلانیت و همدلی با خانواده های درگذشتگان از انتشار شایعات کذب و ترویج اخبار زرد در فضای مجازی پرهیز نموده ، کار را به خبره ها و مسئولین این ورزش بسپاریم تا هر چه سریع‌تر با بهبود اوضاع جوی و بدون به خطر انداختن جان دیگران پیکر این دو عزیز از دست رفته به آغوش خانواده ها ‌و جامعه کوهنوردی کشور بازگردانده شود.

با احترام به روان همه درگذشتگان کوهستان
              (ذبیح اله حمیدی)
              پنجشنبه ساعت ۱۳
                 ۳۰دی ۱۴۰۰

 

یک دیدگاه to “بازگشت امدادگران علم کوه و برجای ماندن پیکرهای جان باختگان”

  1. امیر می گوید:

    سلام. جسارت بنده را ببخشید، تعریفتان از سبک آلپی صحیح نیست!
    سبک آلپی ، روشی است که در آن کوهنورد تمامی تجهیزات و ملزومات صعود را با خود از ابتدا تا انتها حمل میکند و در میان راه بجا نمیگذارد، کمپها و بارگذاری های ازپیش انجام شده نیز وجود ندارد.

دیدگاه خود را بیان کنید