بازنشر یک مقاله: شرح برنامه و گزارش کامل عملیات امداد و نجات در یال شمالی دماوند ـ ۱۳۹۱٫۱۱٫۲۲

ارسال شده توسط در 31 دسامبر 2018 بدون دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, مقالات و نوشته ها

 

Damavand_in_winter-1

 

عصر روز یکشنبه ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۱، زمانی که در حال بازگشت از سفری در جاده چالوس بودم، خبر حادثه تیم باشگاه اسپیلت در مسیر شمالی قله دماوند را دریافت کردم.

این نوشتار ماحصل گزارش عملیات امداد و نجاتی است که حدود ۳۲ ساعت به طول انجامید و خوشبختانه با موفقیت کامل در آن سال به پایان رسید.

مایلم بار دیگر از تمام دست‌اندرکاران این عملیات امداد و نجات که اسامی آنها در گزارش ذکر شده است، تشکر و قدردانی لازم را به عمل آوردم.

با احترام

ذبیح‌اله حمیدی

۱۳۹۷٫۱۰٫۱۰

 

*****

 

طبق جدول برنامه‌های رسمی باشگاه کوهنوردی اسپیلت (زمستان ۱۳۹۱)، برنامه صعود زمستانی قله دماوند از مسیر یال شمالی از عصر روز چهارشنبه ۱۳۹۱٫۱۱٫۱۸ با اعزام ۶ نفر (با دو نفر غایب) به منطقه آغاز شد.

 

روز پنجشنبه این تیم تا ارتفاع ۳۵۰۰ متری صعود کرده، شب‌مانی اول را در همان مکان انجام دادند.

روز جمعه تیم تا ارتفاع حدود ۴۲۰۰ صعود و شب‌مانی دوم را انجام دادند.

روز شنبه صعود تا ارتفاع ۵۱۰۰ متری و شب‌مانی سوم.

در همان روز یک نفر از اعضای تیم (حمید محمودی) به دلایل شخصی و با اجازه سرپرست اقدام به صعود قله نموده، به پناهگاه دوم (۴۷۵۰ متری) بازگشته و روز بعد به ناندل می‌رسد.

صبح روز یکشبنه بعد از حرکت تیم جهت صعود قله، یک نفر از اعضا به نام محمدرضا جزایری، دچار مشکل تنفسی شده، از ادامه مسیر بازمی‌ماند. سپس سرپرست برنامه (محمد رهبری) او را به همراه رضا خلیل‌آبادی به طرف پایین بازگردانده و دو نفر باقی‌مانده (غلامرضا امین و مهران دهخدایی) به همراه خود ایشان موفق می‌شوند در همان روز قله را صعود نموده، از مسیر جنوبی اقدام به فرود نمایند و بعد از شب‌مانی در پناهگاه بارگاه سوم (ارتفاع ۴۲۰۰ متری) روز بعد به تهران بازمی‌گردند.

 

و اما محمدرضا جزایری به هنگام فرود متأسفانه تعادل خود را از دست داده، ۳۰ متر سقوط می‌نماید که پس از برخورد با چند سنگ از ناحیه کتف و کمر دچار صدمه شده، از حرکت بازمی‌ماند.

همراه ایشان، رضا خلیل‌آبادی که از کوهنوردان باتجربه، قوی و عضو سابق تیم ملی کوهنوردی صعودکننده به قله ۷۰۰۰ متری پاسوپیک پاکستان می‌باشد، همنورد خود را به تنهایی امداد نموده، ایشان را به پناهگاه دوم (۴۷۵۰ متری) می‌رساند.

در داخل پناهگاه چادر را نصب کرده و اقداماتی چون تجویز مسکن، تهیه آب، خوراندن مایعات و گرم کردن مصدوم، جیره‌بندی سوخت، غذا و دارو را انجام داده و بیشتر پوشاک گرم خود را در اختیار مصدوم قرار می‌دهد.

ایشان بعد از استقرار مصدوم و امداد اولیه، در ساعت ۱۶:۰۰ با اینجانب تماس گرفته و شرح ماجرا را اعلام می‌دارد.

 

پس از آن بنده با مسئولین هیئت کوهنوردی استان تهران، مسئولین هلال‌احمر، مسئولین گروه‌ها و باشگاه‌های کوهنوردی استان تهران و اعضای هیئت رئیسه باشگاه کوهنوردی اسپیلت تماس گرفته، جلسه‌ای را در ساعت ۱۰:۰۰ شب در محل باشگاه تشکیل دادیم.

در این جلسه حدود ۳۰ نفر از سازمان‌های یاد شده حضور داشتند که در نهایت ۶ تیم به شرح زیر جهت آغاز عملیات امداد و نجات انتخاب شدند:

 

  • تیم اول (مستقر در ناندل) جهت سرپرستی: ذبیح‌ا… حمیدی (سرپرست) به همراه حسین قربان‌نژاد (عضو باشگاه اسپیلت و مالک منزل ییلاقی در ناندل، محل استقرار تیم)، آقایان جزایری و ابراهیمی از بستگان محمدرضا جزایری
  • تیم دوم: مستقر در دفتر باشگاه اسپیلت به سرپرستی پیشکسوت گرامی جناب آقای کیومرث بابازاده به همراه خانم‌ها زینب داداشی و ساقی محمودی از اعضای باشگاه اسپیلت

 

  • تیم سوم: اولین تیم کوهنوردی اعزامی به منطقه با ترکیب حمید سنجری (سرپرست) از باشگاه دماوند، علی نصیری از باشگاه تهران، وحید طهوری از باشگاه دماوند، ابوالفضل زمانی از باشگاه تهران

 

  • تیم چهارم: دومین تیم کوهنوردی، متشکل از اعضای باشگاه اسپیلت، غلامرضا خلیل‌آبادی (سرپرست)، رامین منفردزاده، باقر یوسفی، حامد تفضلی و علی بلوچی (پزشک)

 

  • تیم پنجم: سومین تیم کوهنوردی، متشکل از پرستو ابریشمی (سرپرست)، کورش نگهبان و ابوذر جببرئیلی از باشگاه دماوند

 

  • تیم ششم: تیمی به سرپرستی مجتبی جراحی، مسئول تیم امداد و نجات هیئت شمیرانات به همراه چند تن از اعضای گروه کوهنوردی همت شمیرانات

 

تیم اول و دوم بلافاصله در ساعت ۱۲:۰۰ شب تهران را ترک نموده و در ساعت ۳:۳۰ بامداد به روستای ناندل رسید.

 

در بین راه با هماهنگی قبلی و با مراجعه به پایگاه هلال‌احمر پلور، وسایل مورد نظر مانند برانکارد، آتل (جلیقه) و گردن‌بند ویژه مصدومین و مقداری دارو را تحویل گرفتند.

در ناندل، بعد از استقرار در منزل قربان‌نژاد، تیم اول به سرپرستی حمید سنجری در ساعت ۴:۰۰ صبح با وجود هوای بسیار سرد حرکت خود را آغاز نمودند.

تیم دوم کوهنوردی (اعضای باشگاه اسپیلت) در ساعت ۷:۰۰ به ناندل رسیده، بلافاصله به طرف پناهگاه اول جهت پشتیبانی تیم اول حرکت کردند.

تیم سوم کوهنوردی به سرپرستی پرستو ابریشمی در ساعت ۱۰:۰۰ صبح به ناندل رسید و آماده حرکت شدند.

 

یک ساعت قبل از آن (۹:۰۰ صبح) با هماهنگی قبلی که صورت گرفته بود و در کمال ناباوری بالگردی در اطراف قله دماوند مشاهده شد.

سرپرست تیم هلال‌احمر، دکتر بهروز مقدسی که در بالگرد حضور داشتند با تماس به بنده اعلام نمودند قصد دارند با قرار گرفتن بالگرد در فاصله ۵ متری سطح زمین، دو نجات‌گر به شکل پرشی، در کنار پناهگاه دوم در ارتفاع ۴۷۵۰ متری پیاده نمایند و پس از آن مصدوم مورد نظر را با استفاده از «وینچ» به داخل بالگرد انتقال دهند.

این عملیات که حدود دو ساعت به طول انجامید، خوشبختانه با موفقیت کامل انجام گرفت و دو نجات‌گر در پناهگاه دوم یال شمالی دماوند پیاده شده، با کمک رضا خلیل‌آبادی توانستند محمدرضا جزایری (مصدوم) را به داخل بالگرد انتقال داده و مستقیماً به بیمارستانی در تهران برسانند.

 

پس از شنیدن این خبر و خوشحالی تمام تیم‌های امدادی مستقر در منطقه و تهران، فشار و استرس اصلی به پایان رسیده، تیم‌های حاضر در منطقه به طرف پایین حرکت نمودند. با تیم چهارم کوهنوردی که در جاده هراز بودند تماس گرفته شد و پایان عملیات به آنها اعلام گردید.

 

(لازم به ذکر است از طریق دفتر باشگاه اسپیلت در همان روز چند تیم دیگر برای اعزام به منطقه تجهیز شده بودند.)

 

از پناهگاه دوم، رضا خلیل‌آبادی با حمل ۲ کوله بزرگ به همراه نجات‌گر هلال‌احمر (محمد خادم) بعد از ۲ ساعت خود را به پناهگاه اول در ۳۸۰۰ متری رسانده به همراه تیم مستقر در آنجا به طرف ناندل بازگشتند.

تیم‌های دوم و سوم نیز پس از پیوستن تیم اول به آنها، به طرف روستا بازگشتند.

در این بین دکتر مقدسی به همراه نجات‌گر دیگری به نام مصطفی عباسی که ساعاتی قبل در انتهای دشت ناندل از بالگرد پیاده شده بودند، با ما تماس گرفته و اعلام کردند در حال رسیدن به ناندل هستند.

در نهایت در ساعت ۶:۰۰ عصر تمامی نفرات تیم‌های مستقر در منطقه که ۲۰ نفر بودند، در محل استقرار تیم در ناندل حضور یافته، بعد از کمی استراحت به طرف تهران بازگشتند.

 

حسن ختام زیبای این عملیات میهمانی کوچکی بود که از طرف خانواده جزایری به صرف شام در رستوران کوهستان پلور (امیر محمدپور) در همان شب برپا گشته و بدین ترتیب عملیات به پایان رسید.

 

باید اذعان کرد عملیات هوایی موفقی که انجام گرفت، به نظر من منحصربه‌فرد و قابل تقدیر است. با صحبت‌هایی که با دکتر مقدسی (سرپرست این تیم) صورت گرفت، دریافتم سازمان هلال‌احمر موفق به تجهیز تیمی به نام «ایثار» شده است که کاملاً تیمی حرفه‌ای و جدی است و حدود ۲۰ نجات‌گر آموزش دیده در اختیار دارد که شبانه‌روز (بدون دریافت وجهی) آماده ارائه امدادهای هوایی در کوهستان‌ها و مناطق طبیعی کشورمان هستند. به گفته دکتر مقدسی، خلبان این بالگرد کاپیتان گودرزی، یکی از ماهرترین خلبانان بالگرد ویژه حوادث هوایی می‌باشد که در این عملیات نقش بسیار مهمی ایفا نمودند.

 

ما کوهنوردان که سالهاست دغدغه امداد و نجات در کوهستان را داریم، امیدواریم از این پس با حمایت همه سازمان‌ها، تیم ایثار بتواند روزبه‌روز به اعضا و امکانات خود اضافه نموده و خدای ناکرده با سهل‌انگاری مسئولین روبرو نشود و همچنان در سراسر کشور گسترش یابد، زیرا نیاز به وجود چنین تیمی نه تنها برای جامعه کوهنوردی بلکه در تمامی حوادث کاملاً الزامی و ضروری است.

 

در پایان ضمن تشکر صمیمانه از تمامی نفراتی که نامشان در بالا ذکر شد، مایلم از دیگر همنوردانی که به صورت تلفنی و یا حضوری ما را در این امر یاری و همراهی نمودند، تشکر و قدردانی نمایم:

 

آقایان (به ترتیب حروف الفبا):

پرویز امرائی (مدیرعامل باشگاه دماوند)، امیر ایستکی (از مدرسان هلال‌احمر) ، مجید درودگر (مربی کوهنوردی)، عباس رنجبری (هیمالیانورد)، رضا زارعی (از مسئولین فدراسیون کوهنوردی)، … شجاعی (رئیس هیئت کوهنوردی مازندران)، دکتر شجوئی (معاونت سازمان هلال‌احمر)، … صالحی (مسئول خانه کوهنوردان ناندل)، محسن عبدلی (رئیس اسبق هیئت کوهنوردی استان تهران)، کاوه کاشفی (رئیس هیئت کوهنوردی استان تهران)، محمدرضا کفاش (دبیر هیئت کوهنوردی استان تهران)، دکتر حمید مساعدیان (رئیس هیئت کوهنوردی شمیرانات)، سعید میرجلالی (مدیرعامل باشگاه تهران)، محمود میرنوری (از مسئولین خانه کوهنوردان تهران)، محمد نادریان (رئیس هیئت مدیره خانه کوهنوردان تهران)، محمود نظریان (مسئول گروه کوهنوردی بهمن)، مهدی نظری (نجات‌گر سوم در بالگرد)، پیمان یاوری (از مسئولین هلال‌احمر)، خانم منصوره رجبلو (از اعضای باشگاه تهران) و کاپیتان گودرزی به همراه خدمه پرواز بالگرد، مسئولین گروه‌های کوهنوردی پارس خودرو – سایپا – کارگران… و تمامی همنوردان، دوستان و اعضای صمیمی باشگاه کوهنوردی اسپیلت.

 

گزارش سایت از: ذبیح‌ا… حمیدی

۱۳۹۱٫۱۱٫۲۵

 

(گزارش، عکسها و نظرات مندرج درخصوص این واقعه را به تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ در سایت باشگاه اسپیلت اینجا ببینید.)

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید