گزارش برنامه صعود قله کبیرکوه (ایلام) ۹۳,۱,۴

ارسال شده توسط در 30 مارس 2014 ۱۰ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

کبیرکوه بام استان ایلام است.

این کوه به شکل خط الرأسی و جهت آن شرق – غربی است که یک طرف آن به ایلام و سمت دیگرش (شرق) به منطقه تاریخی دره شهر ختم می شود.
طول تقریبی این خط الرأس حدود ۸۰ کیلومتر است.

دور تا دور این کوه وسیع را جنگل ها و مراتع فراوانی فرا گرفته است که همگی نشان از شاخصه های منطقه زاگرس را در بر دارد . کوهستانی با ستیغ‌های سنگی و دیواره ای ، جنگل‌های پوشیده با درختان بلوط و گیاهان خاص منطقه و با پوششی متفاوت از جنگل‌های نواحی شمالی کشور(گیلان و مازندران).

کبیرکوه را مردمانی سخت کوش و مهربان و مهمان دوست دربر گرفته اند.

فرهنگ بومی این خطه از کشورمان را مردان و زنان (کرد و لر)تشکیل داده‌اند که ناگفته هرکدام از آنان با تاریخ و سابقه درخشان قوم خود ریشه در پویائی فرهنگ غنی و اصیل کشور عزیزمان ایران دارند.

در این سفر ما شاهد بودیم که چگونه این مردم طبیعت دوست به دامن کبیرکوه پناه آورده و مانند فرزندانی که به مام خود رسیده اند از آن بهره‌مند و ارتزاق می کنند و در این بین کبیرکوه مانند تمام کوهستان‌های دیگر این سرزمین ، متواضعانه و سخاوتمندانه با آغوش باز پذیرای مردم خون‌گرم خود است.

خوشبختانه در این سفر کمتر شاهد آلودگی محیط زیست و زشتی های ناشی از آن بودیم . گویی هر چه از شهرهای بزرگ و صنعتی دور می‌شویم طبیعت را زیباتر و پاک‌تر می یابیم . یکی از مشخصات جالب سفر ما دور زدن کامل کبیرکوه بود (البته با اتومبیل)که موفق شدیم تمام زوایای طبیعی آن را از نزدیک نظاره‌گر باشیم .

گزارش این سفر چهار روزه را به شرح زیر ارائه می کنم . هر چند واقفم که این قلم نمی‌تواند تمام عظمت و زیبائی این بخش از طبیعت بکر و کمتر پاخورده سرزمین مان را که با فرهنگ غنی و پربار مردمانش عجین گشته است بازگو و در برابر دیدگان شما به نمایش بگذارد.

روز اول :
با سه دستگاه اتومبیل شخصی (اعضا) با تیمی ۱۳ نفره ساعت ۱۱ صبح یکشنبه سوم فروردین ۱۳۹۳ به طرف شهر (دره‌شهر) در استان ایلام حرکت کرده پس از عبور شهرهای قم ، اراک ، خرم آباد ، پل دختر بعد از ۱۰ ساعت رانندگی به دره‌شهر رسیدیم و در آنجا مورد استقبال گرم دو تن از کوه‌نوردان گرامی و مستقل منطقه آقایان آرش تیموری نژاد و رشید شیر محمدی قرار گرفتیم.
با هماهنگی این دوستان شب را در خوابگاه تربیت بدنی اقامت کرده برای صعود روز بعد آماده شدیم.

روز دوم :
ساعت ۵ صبح از خوابگاه خارج شده با اتومبیل‌ها به طرف ایلام حرکت کردیم . بعد از حدود ۱۰۰ کیلومتر رانندگی به روستای چنارباشی رسیدیم.
این روستا در ضلع شمالی قله اصلی کبیرکوه که به (کان سیفی) شهرت دارد ، قرار گرفته است. در آنجا با بررسی مسیر صعود و با در نظر گرفتن احتمال یخ زدگی و برف زیاد و با نظر راهنما (رشید شیرمحمدی) و موافقت سرپرست برنامه (به دلیل نفرات زیاد) از صعود این مسیر صرف نظر کرده ، به طرف روستای گنجه ادامه مسیر دادیم.

لازم به ذکر است مسیر صعود از روستای چنارباشی به قله اصلی کبیرکوه (کان سیفی) کوتاه – دیواره‌ای با شیب‌های زیاد است که در قسمت‌های آخر مسیر به شکل دهلیزی به نزدیکی قله می رسد…

ساعت ۷ صبح بود که از روستای گنجه صعود را شروع کردیم .

هوا آفتابی و کاملا معتدل و بهاری بود(ارتفاع از سطح دریا ۱۰۲۰ متر)
بعد از دو ساعت کوهپیمائی و عبور از یال‌های سنگی مسیر و گذر از جنگل‌ها و چمنزارهای زیبا و بی بدیل منطقه در زیر یال منتهی به خط الرأس اصلی توقف و استراحت کردیم .

(در این قسمت جهت صعود تغییر کرده از جنوب به طرف غرب کشیده شد)
بعد از این قسمت ، مسیر در جنگل نسبتا انبوه به طرف غرب ادامه پیدا کرد. این وضعیت تا ارتفاع حدود ۲۲۰۰ متری ادامه داشت . در آنجا درختان منطقه پایان یافته ، یال‌های اصلی قله نمایان شدند.
برف نسبتا مناسبی از آنجا به بعد تا قله اصلی با ما همراه بود.

در ساعت ۱۴ تمام نفرات در دو تیم جداگانه با فاصله زمانی ۴۵ دقیقه به قله (کان سیفی) دست یافتیم . ارتفاع دقیق قله با GPS 2820 متر اندازه گیری شد. از فراز قله تا کیلومترها قله‌ای دیگر دیده نمی‌شد . شاید نزدیک‌ترین آن‍ها در جنوب شرقی ، قلل منطقه گرین (اشتران‌کوه) بود.هر چه به چشم می خورد مرتع و جنگل با کوه‌هائی کم ارتفاع و تپه‌هائی کوتاه بود . منطقه ملک شاهی که یکی دیگر از مسیرهای صعود این قله است ، در جنوب این کوه (مخالف مسیر صعود ما) مشخص بود.

پس از کمی استراحت با اندکی تغییر از همان مسیری که صعود کرده بودیم به طرف روستای گنجه بازگشتیم.
در ساعت ۱۹ بعد از حدود ۱۲ ساعت تلاش و کوهپیمائی سوار بر اتومبیل‌ها به طرف دره شهر برگشته و شب دوم برنامه را در آنجا به صبح رساندیم.

روز سوم و چهارم:
روز سوم به دیداراز چند منطقه تاریخی و طبیعی دره شهر اختصاص داشت که بسیار دیدنی و قابل توجه بود.
 ظهر همان روز ، پس از خداحافظی با دوستان و همنوردان دره شهری از طریق جاده کبیرکوه – میمه و ملک‌شاهی به ایلام رسیده و بعد از گشت‌زنی در شهر ، شب سوم برنامه را در آنجا سپری کردیم و روز چهارم از طریق جاده اسلام آباد غرب – کرمانشاه – همدان – ساوه به تهران بازگشتیم.
(در این روز از دیدنی های شهر کرمانشاه نیز بهره‌مند گشتیم.)

همراهان برنامه :
خانم‌ها : بهبهانی ، جلیلیان ، جمشیدی ، کمالی
آقایان: حمیدی (سرپرست) ، همدان‌چی (پزشک)، غلامی (عکاس)، بهروزی ، رضوی ، سلیمی ، کریمی
میهمانان : خانم زهرا سلیمی و آقای سعید میرزائی

نمای کبیرکوه از روستای گنجه

قله اصلی در وسط دیده می‌شود

قله کان سیفی ارتفاع ۲۸۲۰ متر

سمت راست آقای رشیدشیرمحمدی(راهنما)

پل تاریخی گاومیشان(دره شهر)

تنگه تاریخی بهرام چوبین(دره شهر)

نفردوم از سمت راست آرش تیموری‌نژاد از کوه‌نوردان مستقل دره شهر

شهر تاریخی سیمره(دره شهر)

قله قلاق‌یران (نماد شهر ایلام)

۱۰ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود قله کبیرکوه (ایلام) ۹۳,۱,۴”

1. محسن می گوید:

سلااااااااااااااااااااااااام و خدا قوت به همه دوستان عزیز
    منطقه ای بسیار زیبا،دیدنی، مردمانی بسیار دوست داشتنی و مهمان نواز
    سپاس فراوان از آقایان تیموری و شیر محمدی که در این برنامه به تیم ما بسیار لطف داشتن
    سپاس و تشکر فراوان از آقای حمیدی بابت انتخاب این برنامه ، سرپرستی و اجرای عالی

2. حمید جهان بخش می گوید:

خوش به حالتون. وقتی آدم نمیتونه یه برنامه رو شرکت کنه تازه قدرش رو میفهمه!

3. پگاه شاهرخی می گوید:

رنج راه برتن سنگینی تشویش غربت بر روح چه معجزه آسا کوهسار می پذیردت سلامت می دهد که خوش آمدی و چه زیبا می پذیردت در وسعت آغوشش و چه بی دریغ وجودش را نثارت می کنند تشویش رفت مهر آمد و چه سکوتی بر ذهن حکم می راند و چه بزرگ شده ایم در این راه

4. مرجان گودرزي می گوید:

تقدیم به همنوردان پرتوانم، زائران این دیار مقدس از سرزمین سربلندمان ایران

6. خدیجه شیخ مرادی می گوید:

باسلام و تبریک سال نو

خوشحالم از اینکه به ایلام تشریف آوردین و زیباییها و طبیعت بکر ایلام رو دیدین.
    بهار امسال ایلام بی نظیره.
    صعودتون رو هم تبریگ میگم

به عرض می رساند طول خط الرأس کبیرکوه ۱۶۰کیلومتره که کوهنوردای ایلام سال گذشته تمام خط الرس رو پیمودند بلندترین قله اش هم
    کان صیفیه و شما صعود کردین.

7. زهرا می گوید:

خیلی عاااااالی بود.
    فوق العاده بود. یک شروع خوب در سال جدید!
    خوشبحال خودم که مهمون اسپیلت بودم.
    از میزبانی خوبتون نهایت تشکرُ دارم. لطفن بازم منو با خودتون ببرید. 😉

8. آرش تیموری نژاد می گوید:

دست پیش آرید تا با هم شویم با تمام کوه ها محرم شویم
    بس که ما را شهر عادت میدهد روزها مان بوی غربت میدهد …
    عبدالجبار کاکایی.

کبیرکوه…
    ای پر از زمزمه غمگین مهربانانه لالایی های مادرانه
    و پر از خاطرات کودکی و جوانی و نوجوانیم

دوستت دارم.

سلام یاران…
    عطر حضور در این دیار و خاطره دیدارتان فراموش نمیشودوبرای دیداری دیگر بیقراریم.
    و اما کبیرکوه
    طول یال ۱۶۰ کیلومتر
    دارای سه قله مهم کان سیفی لیت انار و مانشت.
    غنی از انواع گیاهان دارویی و مناظر شگفت و تنگه ها و غارها و دیواره های کم نظیرو کشف نشده.

دوستتان داریم و به خدا میسپاریمتان.

9. سعید میرزایی می گوید:

دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. صعود دلچسبی بود و ممنون از تمام دوستان که در این سفر همراه بودیم روزهای بسیار شاد و خوشی رو سپری کردیم و ممنون از آقای حمیدی برای زحماتشان در این صعود.

10. مهدی سلفیان می گوید:

سلام در گزارش فوق “پس از عبور شهرهای قم ، اراک ، خرم آباد ، پل دختر بعد از ۱۰ ساعت رانندگی به دره‌شهر رسیدیم”
    مسیر را کامل ننوشته اید برای رفتن از اراک به خرم آباد از بروجرد عبور کرده اید و لازم بود شهرهای مسیر را کامل در گزارش ذکر می کردید