گزارش برنامه صعود زمستانی قله خرسنگ (۹۴،۱۰،۴)

ارسال شده توسط در 26 دسامبر 2015 ۱۲ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

مقدمه؛
خرسنگ نام قله ای بر روی خط الرأس اصلی البرز مرکزی است که از شرق به قله خاتون بارگاه و گردنه یونه زا و از غرب به قله (جانستون)متصل است. شمال این قله به دره و دشت لار می رسد و جنوب آن به منطقه گرمابدر در فشم .
این قله چندین مسیر صعود دارد . جهت اطلاع از مسیرهای صعود و کوه شناسی منطقه می توانید به دو گزارش منتشر شده در همین سایت مراجعه کنید.
اولین گزارش مربوط به تاریخ ۱۳۸۹،۵،۲۹ و دومین آن که صعود زمستانی و مشابه همین گزارش است را می توانید به تاریخ ۱۳۹۰،۱۰،۹ در آرشیو سایت ملاحظه فرمائید.

 

گزارش این صعود:
حدود ساعت ۶:۴۵ صبح از کنار محیط‌بانی گرمابدر (فشم) صعود را شروع کردیم .تعداد تیم ۳۹ نفر بود و ارتفاع مبدأ صعود ۲۵۵۰ متر با GPS اندازه گیری شد .
ابتدای مسیر بر روی جاده معروف به یونه زا بود که حدود یک کیلومتر ادامه داشت . بعد از عبور از اولین دره سمت چپ ، ابتدای یال صعود شروع می شد که جهت آن جنوبی بود .
حدود یک ساعت بر روی آن یال صعود کردیم تا در محل مناسبی استراحت و صرف صبحانه داشته باشیم(ارتفاع ۳۰۵۰ متر) . این یال تا رسیدن به خط‌الرأس اصلی ادامه داشت.

میزان برف در بعضی از قسمت ها به ویژه نزدیک خط‌الرأس از حجم بالائی برخوردار بود.
تیم پیشرو باشگاه به سرپرستی غلامرضا خلیل آبادی وظیفه مسیریابی و گشایش آن را برعهده داشتند.
باید توجه کرد این یال با فراز و نشیب همراه است و همچنین دارای صخره هایی‌ست که بعضاً باید آن را دور زد.
در ساعت ۱۲ تیم پیشرو به پایان یال صعود رسیدند و از آنجا بر روی خط الرأس اصلی به سمت غرب که شیب کمی داشت ادامه مسیر دادند و موفق شدند در ساعت ۱۳ به عنوان اولین نفرات به قله برسند.

نکته قابل ذکر اینکه مسیر تا قله فراز و نشیب نسبتاً زیادی دارد و طول آن به بیش از یک کیلومتر می رسد . قسمت نهایی صعود قله خرسنگ جنوبی ، صخره ای به شکل یک برج است که صعود آن نیاز به دقت زیادی در فصل زمستان دارد .
فنی ترین قسمت مسیر عبور از یک دهلیز و یک صخره حدوداً ۱۰ متری‌ست که در صورت برف زیاد مانند این برنامه، نیاز به استفاده از طناب دارد .
دو نفر از اعضای تیم فنی باشگاه مسئولیت این امر را برعهده گرفتند و ۳۲ نفر از اعضای تیم را از این قسمت عبور دادند.
بین ساعات ۱۳ تا ۱۴ تعداد ۱۸ نفر از اعضا در قالب چند تیم به قله دست یافتند(ارتفاع ۳۹۵۰ متر) و ۱۷ نفر دیگر در ارتفاع حدود ۳۸۰۰ تا ۳۹۰۰ به دلیل کمبود وقت از صعود دست کشیده ، به طرف پایین بازگشتند.
(۴ نفر دیگر به عنوان تیم سوم فقط تا ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متری صعود نمودند).

در هنگام بازگشت از مسیر قله ، حدود یک ساعت طول کشید تا بتوانیم از قسمت فنی مسیر عبور کرده به اول یال فرود برسیم . وضعیت هوا تا این قسمت سرد توأم با «مه»در ارتفاعات و در مجموع مناسب صعود بود ولی از این ساعت به بعد به شدت سردی هوا و غلظت مه اضافه شد .
اعضای با تجربه و کارآمد تیم با همکاری بسیار عالی خود موجب آن شدند تا اعضای جدید و تازه کار بتوانند در حمایت و توجه آنان این تجربه صعود زمستانی را از سر بگذرانند که در همین جا از تک تک آنان صمیمانه سپاسگزارم.

به دلیل تاریک شدن زود هنگام هوا در ساعت ۱۷:۳۰ در آخرین فرصت استراحت کوتاهی که داشتیم چراغ های پیشانی (هدلامپ) را روشن کرده ، یک ساعت و ۱۵ دقیقه آخر فرود را طی کردیم . دقیقاً بعد از دوازه ساعت کوه‌نوردی (کامل) زمستانی به کنار مینی بوس‌های باشگاه رسیده ، به طرف تهران بازگشتیم.

نکته پایانی: اینکه اجرای موفق این گونه صعودهای زمستانی یک روزه با نفرات زیاد ملزم به داشتن تجربه کافی و وجود اعضای کارآمد در تیم و هوای مناسب است ، لذا هم‌نوردان گرامی بهتر است قبل از اجرای این گونه صعودها به موارد بالا توجه کافی داشته باشند.

 

اعضای شرکت کننده در برنامه :
خانمها: زینب داداشی – فاطمه درزی – آزاده مقدم(عکاس) – مریم بهرامی – فرنوش تنظیفی و اعضای جدید : هلیا فلاح – مهسا حسنی و راشا ملک

آقایان: ذبیح‌اله حمیدی(سرپرست) – غلامرضا خلیل آبادی(سرپرست دوم)- حمید محمودی(مربی) – مهدی موسی نژاد – مهران دهخدایی – حسین قربان نژاد – علی بلوچی(پزشک) – محسن سلیمی – حسین فقیهی – صادق آوانلو – امیرحسین بیدمشکی – سعید صابری – سعید جوانشیر – مصطفی وزیری – علی طوطی(پزشک) – رحیم بیضاوی – سید محمود قاسمی(نقشه و GPS ) – بهزاد یگانه – محمدحسین اله یاری – امیرحسین ذوالفقار – داود میرحسینی – محسن فضلی – حسام تکلو – سروش معمار – علی اکبر فیض آبادی – بهمن ابراهیمی – امیرحسین جوزی و اعضای جدید : محسن فاطمی و رضا عبدالهی

میهمانان برنامه : سعید رضائی و چنگیز شکوری

 

گزارش سایت از : ذبیح‌اله حمیدی

 

نمودار ارتفاع  قله خرسنگ

نقشه و نمودار صعود قله خرسنگ 

 

DSC06176

یال صعود سمت راست دیده می شود

 

DSC06231

نمای قله پیرزن کلون

 

DSC06242

مسیر صعود …

 

 DSC06259

 

DSC06264

قله صخره ای شیورکش در وسط دیده می شود

 

DSC06299

 

PA030020

محل صبحانه

 

PA030026

نمای شمالی قله توچال 

 

PA030033

قبل از رسیدن به خط‌الرأس

 

PA030053

 

PA030059

برج سنگی قله خرسنگ

 

PA030082

خط‌الرأس اصلی البرز مرکزی 

 

PA030089

 

PA030107

قله خرسنگ (جنوبی) به ارتفاع ۳۹۵۰ متر

۱۲ دیدگاه to “گزارش برنامه صعود زمستانی قله خرسنگ (۹۴،۱۰،۴)”

  1. علیرضا کاظمی می گوید:

    درود بر همنوردان عزیزم.متاسفانه وضعیت شیفتهای کاری ام باعث میشود صعود هایی اینچنین زیبا را ازدست بدهم.البته خرسنگ را تابستانه وزیبا صعود کرده ام.ولی جمعه کنار همنوردان نبودن زجر آوراست.به امید روزهای موفق.
    همواره سرافراز بر فراز باشید.

  2. davood mir می گوید:

    salam khili mamnon az aghai hamidi aziz barnameh besiyar khob bod faghat gesmat tanab khili matal shodim ke ja darad az hamnavardan fani tashakor vizheh konam

  3. اشکان جهانگیری می گوید:

    درود بر یاران اسپیلت طبق گزارش مثل این که برنامه خوبی بوده است و حیف که به دلایلی در جمع شما دوستان و همنوردان عزیز نیستم و به امید دیدار مجدد شما دوستان عزیز
    شاد و سربلند باشید

  4. رحیم بیضاوی می گوید:

    با سلام. اجرای برنامه ای با این مسیر پر چالش و تعداد ۳۹ نفر قابل تقدیر است.
    از زحمات آقایان حمیدی ، غلامرضا خلیل آبادی، محسن سلیمی، مصطفی وزیری و خانم آزاده مقدم سپاسگزارم.

  5. بهزاد میرزایی یگانه می گوید:

    با درود، صعود به خرسنگ دشواری هایی داشت، همچون عبور تعداد نسبتا زیاد اعضا از گذرگاه سنگی و دست به سنگ شدن که زمان زیادی را می طلبید و یا شیب تند برفی زیر قله، ولی با تمام این دشواری ها به نحو احسن اجرا شد و از سرپرست و مربیان تیم تشکر می کنم.

  6. سروش معمار می گوید:

    هر برنامه جدا از متفاوت بودن از نوع مسیر و موقعیت، تجربیات تازه ای را نیز فراهم می نماید، این برنامه برای من بسیار آموزنده و عالی بود، از همگی ممنونم.

  7. وحيد می گوید:

    سلام بر همه کوهنوردان عزیز امیدوارم همیشه سر بلند و سر فراز باشید

  8. طوطی می گوید:

    برنامه بسیار لذتبخش و پرچالشی بود که با توجه به تعداد نفرات صعود کننده، تفاوت سطح آمادگی افراد، سختی مسیر، و شرایط آب و هوا به نحو تحسین برانگیزی مدیریت شد . از جناب آقای حمیدی و همنوردان (بخاطر حمایت های ارزشمندشان در مراحل مختلف صعود و فرود) بینهایت متشکرم.

  9. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    سلام و درود بر همنوردان عزیز .مسیر زمستانی قله خرسنگ همواره سر سختی خودش را دارد. از ابتدای مسیر با فراز و نشیب های بسیاری همراه است .هر چند ما در ابتدای مسیر برف چندانی نداشتم اما هر چقدر ارتفاع بیشتر می شد حجم برف بیشتر می شد.به دلیل کمبود وقت در زمستان تیم سرعتی مجبور بود با سرعت بیشتر پیش برود و در ابتدا همه همنوردان به نوبت برف کوبی می کردند در این قسمت باید تشکر کنم از حسین قربان نژاد و مهران دهخدایی.حدودا بعد از دوساعت صعود سرعتی همنوردان ازاده مقدم و مصطفی وزیری و رحیم بیضاوی ادامه مسیر را برف کوبی کردند.که باید تشکر کنم از این همنوردان و تشکر زیاد از محسن سلیمی و حسین فقیهی جهت کمک در قسمت فنی مسیر.

  10. غلامرضا خلیل ابادی می گوید:

    لازم دیدم به چند مورد که در طول برنامه اتفاق افتاد بعنوان یک همنورد اشاره کنم. حضور پرشور همنوردان عالی بود و چند همنورد تمرین کافی نداشتند و در فرود دچار مشکل شدند و همین مورد سبب شد که بعضی از همنوردان به طرز فرود تیم اعتراض داشته باشند و بعد از صحبت با این دوستان ، قبول کردند که مشکل اصلی عدم امادگی و تمرین همنوردان می باشد نه نحوه فرود تیم.
    .

  11. سید محمود قاسمی می گوید:

    سلام بر دوستان و همنوردان گرامی
    برنامه نسبتا سنگین و پر باری بود و تجارب ارزنده ای نیز کسب گردید , جا دارد از کادر مدیریت و سرپرستی باشگاه به خاطر نحوه زمانبندی انجام برنامه و راهبری گروه و همچنین از تلاش دلسوزانه دوستان سنگنورد که امکان عبور از مسیر سنگی و صعب العبوری را برای همگان فراهم آوردند صمیمانه تشکر و قدر دانی نمایم . همشه شادو همیشه خوش باشید .

  12. گزارش صعود زمستانی قله خرسنگ «البرز مرکزی» 1400/11/22 – هر هفته یک برنامه «شماره 957» | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید:

    […] تاریخ ۱۳۹۴/۱۰/۴ که توسط اعضای این باشگاه اجرا شده است، اینجا […]

دیدگاه خود را بیان کنید