گزارش برنامه اول نوروز-صعود قله شاهوار(شاهرود) ۹۱/۱/۳

ارسال شده توسط در 27 مارس 2012 یک دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار

شاهوار را می توان بام استان سمنان نامید.

این قله منفرد در حدود ۵۰۰ کیلومتری شرق تهران و در ۳۵ کیلومتری شمال شهرستان شاهرود واقع است و چندین مسیر صعود دارد.
این بار صعود این قله با راهنمائی و حضور ۴ تن از اعضاء باشگاه کوه نوردی آفاق گرگان به سرپرستی آقای احمد غفاری و ۱۱ نفر از اعضاء باشگاه کوه نوردی اسپیلت،جمعا به تعداد ۱۵ نفر از مسیر شمال شرقی اجرا شد.
تیم ما روز دوم فروردین ساعت ۹ شب وارد روستای تاش در ارتفاع ۲۲۲۰ متری شد و مورد استقبال دوستان گرگانی قرار گرفت و شب را همگی در ساختمان فاطمیه روستا یه صبح رساندیم.
صبح روز بعد با کرایه وانتی فاصله ۶ کیلومتری تاش تا مکانی کوهستانی موسوم به میشی که در ارتفاع ۲۶۵۰ متری قرار داشت را طی کرده،به اول یال صعود رسیدیم.

بدلیل برف زیاد،مسیر را از دره انتخاب نکرده در ساعت ۸ صبح از روی یالی نیمه صخره ای که سمت راست آن (شرق)، دره دیگری معروف به دره امام زاده پیر میشی وجود داشت،صعود را شروع کردیم.

روی این یال برف زیاد و مشکل خاصی وجود نداشت فقط در ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متری زمانی که قصد صعود صخره های آنجا را داشتیم،مسیر کمی یخ زده بود که نفرات جلو الزاما با کلنگ جای پای مناسبی برای سایر نفرات تیم ایجاد کردند.(باید دقت داشت تیم هائی که قصد صعود این یال را در زمستان دارند حتماً کلنگ ، یخ شکن و طناب انفرادی همراه داشته باشند)

در ساعت ۱۲:۳۰ تمام نفرات به قله ۳۹۱۰ متری شاهوار صعود کردیم(اندازه گیری با گیرنده GPS) نمای زیبای قله های اطراف و شهر شاهرود و مناطق جنگلی شمال این کوه از روی قله کاملاً پیدا بود.

مسیر بازگشت را از دره اصلی(شمالی) انتخاب کردیم و بعد از پیمودن این دره و برف کوبی آن در ساعت ۶ عصر به روستای تاش بازگشتیم و شب دوم برنامه را در همان جا به صبح رساندیم.
نیم روز پایانی برنامه را هم به گشت و گذار و دیدار از آرامگاه دو شاعر و عارف مشهور کشورمان،شیخ با یزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی گذراندیم.

بی راه نیست که شهر شاهرود به دو عنوان مشهور است:
اول اینکه بدان قاره کوچک اطلاق می شود،زیرا در نزدیکی این شهر علاوه بر یک کوه ۴۰۰۰ متری که شمال آن به جنگل و سپس به دریا می رسد، کویر مرکزی ایران با آن وسعت و موقعیت بی نظیزش در جنوب اش قرار دارد.
دوم اینکه این شهر را شهر عارفان نیز می نامند زیرا به جز دو عارف گران قدر ذکر شده ، چند مقبره عارفان دیگر در این شهر واقع است.

صعود قله شاهوار و دیدار از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن توانست اولین برنامه اجرایی باشگاه اسپیلت در سال ۹۱ را با رضایت  اعضای شرکت کننده در برنامه به همراه داشته باشد ، که البته بابت آن باید سپاسگزار دوستان گرگانی خود باشیم که زحمات زیادی را در این برنامه متحمل شدند.
به قول شیخ ابوالحسن خرقانی:
آن دوست که دیدنش بیاراید چشم               بی دیدنش از گریه نیاساید چشم

مارا ز برای دیدنش باید چشم                    ور دوست نبیند،بچه کار آید چشم

بدین وسیله از همکاری اعضای باشگاه آفاق گرگان ، به ویژه آقای احمد غفاری صمیمانه سپاسگزاریم.

اسامی شرکت کنندگان در این برنامه:
از گرگان:آقایان احمد غفاری(سرپرست)،مصطفی شاهینی،سهیل زاغویی،عبدالله اغنامی
 از تهران خانم ها: کیانی(گزارش برنامه نویس)،خان(عضو جدید)،محمودی،جمشیدی
آقایان: تقوی، ربانی، حاصلی (عکاس)، حمیدی (سرپرست برنامه)، مطهری(مسئول فنی)، همدان چی(پزشک)، سرکیسیان

گزارش سایت از: ذ. حمیدی
    7/1/1391

یک دیدگاه to “گزارش برنامه اول نوروز-صعود قله شاهوار(شاهرود) ۹۱/۱/۳”

1. علیرضا عالم رجیی می گوید:

مسوول فنی گروه کوه دانشجوی شریف
    …………………
    پاسخ :
    باسلام و سپاس از توجه‌اتان به گزارشات این سایت .
    متأسفانه فایلی از این مسیر در آرشیو باشگاه موجود نیست.