هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم -شماره۱۷۲ – تاریخ ۹۴،۱۲،۹)

ارسال شده توسط در 28 فوریه 2016 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, هفته نامه دیواری باشگاه اسپیلت

هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت
 سال چهارم              شماره۱۷۲              تاریخ ۹۴،۱۲،۹

به خویشتن در غلط مشو!
خود را در جایی نِه که اگرت بجویند، همان جا یابند تا شرمسار نگردی.
و خود را از آن جا طلب که نهاده باشی تا بازیابی.«قابوس نامه»

 IMG_7248

عکاس : سروش معمار(آرشیو باشگاه)

 

 تیتر خبرها ؛

 *نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۱۱،۲۷
*تبریک تولد
*تبریک به هفتمین زوج باشگاه
*نشست اعضای کارگروه هیمالیانوردی در باشگاه اسپیلت
*قله فیل زمین صعود شد
*گردهمائی پیش کسوتان استان تهران در خانه کوه نوردان
*سفر «کاگه یاما» مشهور فاتح «ماناسلو» به «ایران»
*بازدید مسئولین فدراسیون سنگ‌نوردی آسیا از امکانات میزبانی ایران
*قهرمانی «زینب کبری موسوی» در رقابت‌های «درای تولینگ» کشور «آذربایجان»
*حادثه کوهنوردی در مسیر جبهه جنوبی دماوند
*اخبار نانگاپاربات«برگرفته از وبلاگ کوه نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه»

*بسته پیشنهادی هفته :
۱- مسیری جدید در جبهه شمالی EL DIENTE مکزیک وب سایت کوه نامه
۲- صعود زمستانی خط الراس اَشتر- سکه نو(قسمت آخر)- وبلاگ دوبی سل

 

نشست هفتگی باشگاه ۹۴،۱۱،۲۷:
چهلمین و دومین نشست هفتگی باشگاه اختصاص به ارائه ۳ گزارش برنامه داشت.
گزارش برنامه های صعود قله خشچال همراه با عکس و فیلم توسط رضا خلیل آبادی .
قله جانستون همراه با عکس و فیلم توسط سِدا هاکوپیان.
قله پهنه حصار همراه با عکس و فیلم توسط سیدمحسن فاطمی.
در این نشست ۴ نفر از اعضای تیم صعود زمستانی قله علم کوه از گرده آلمان ها نیز حضور داشتند که مورد تشویق اعضا قرار گرفتند.

 

تبریک تولد:
روز ۴ اسفند تولد سروش معمار از اعضای باشگاه بود. ضمن عرض تبریک آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون برایشان داریم.

 

تبریک به هفتمین زوج باشگاه:
در هفته های اخیر دو نفر از اعضای باشگاه اسپیلت پیوندشان را جشن گرفتند. آقای محمدتقی غلامی و مریم نامنی. ضمن عرض تبریک به این عزیزان ، آرزوی خوشبختی توأم با سلامتی و موفقیت در همه ارکان زندگی داریم.

 

نشست اعضای کارگروه هیمالیانوردی در باشگاه اسپیلت:

WP_20160224_17_34_46_Pro

عصر روز چهارشنبه ۵ اسفند ۹۴ به دعوت آقای یونس رضاخانی مسئول کارگروه هیمالیانوردی استان تهران ، جمعی از فعالین این حوزه در باشگاه اسپیلت گردهم آمدند تا به طرح پیشنهادی ایشان درخصوص سامان‌دهی و برنامه‌ریزی‌های آتی این کارگروه توجه کرده ، نظرات خود را در این باره ابراز نمایند.
این طرح جامع ، دارای مشخصاتی بود که قرار شد در جلسه آتی جزئیات آن به تصویب رسیده و اجرائی گردد.

WP_20160224_18_49_20_Pro
افراد شرکت کننده در جلسه عبارت بودند از:
آقایان ؛یونس رضاخانی ، ابوالفضل عرب و کاوه کاشفی(از هیأت استان تهران)
وحیدبهرامی (باشگاه دماوند)
محمدرئوفی(باشگاه تهران)
ذبیح اله حمیدی (باشگاه اسپیلت)
دکتر حمید مساعدیان(همت شمیران)
محمد نادریان(خانه کوه نوردان تهران)
امیرطالبی(لواسانات)
غایب جلسه : نماینده باشگاه آرش

 

قله فیل زمین صعود شد:

WP_20160226_08_08_45_Pro

برنامه جمعه گذشته باشگاه ، صعود قله فیل زمین در لواسان بزرگ بود که با حضور ۳۰ نفر از اعضا اجرا شد.

 

گردهمائی پیش کسوتان استان تهران در خانه کوه نوردان:

62a38a33-f849-4c2d-a356-da0c6bf57474

شب گذشته (شنبه ۸ اسفند)جمع کثیری از پیش‌کسوتان کوه نوردی استان تهران در دفتر خانه کوه نوردان نشستی سه ساعته داشتند.
در این جلسه مسئول این کارگروه آقای هادی آبادی‌خواه ضمن خوش آمدگویی ، آئین نامه و پرسش نامه‌ای را در بین حضار ارائه نمود و قرار شد بانک اطلاعاتی این کارگروه با تکمیل این فرم ها در هیأت کوه نوردی استان تهران راه اندازی شود.
آقایان نصرت اله نوری و مهدی داورپور از سوی فدراسیون کوه نوردی در این جلسه سخن رانی نمودند. در قسمت دوم این نشست تعدادی از شرکت کنندگان به ابراز نظرات خود در این خصوص پرداختند و مقرر شد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ گردهمائی بعدی تشکیل گردد.
مجری گری این جلسه به عهده اسفندیار مهرآئین بود.
لازم به ذکر است بیش از ۸۰ نفر از پیش کسوتان گرامی در این نشست حضور داشتند .
جلسه با پذیرائی از سوی خانه کوه نوردان تهران به پایان رسید.

 

سفر «کاگه یاما» مشهور فاتح «ماناسلو» به «ایران»:

2040-main-1267796783

به گزارش سایت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ؛ درحاشیه اجلاس سنگ نوردی تهران، فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی کشورمان میزبان “کاگه یاما” کوه نورد شهیر ژاپنی و همنورد محمد جعفر اسدی در نخستین صعود ایرانیان به قله ماناسلو بود. این دیدار به همت آقای بیوک بهزادی از اعضاء تیم ماناسلوی سال ۵۵ ایران صورت گرفت …
کاگه یاما در سفرش به کشورمان قصد دیدار با اعضاء تیم سال ۵۵ از جمله تیمسار خاکبیز سرپرست آن تیم را نیز دارد. براساس هماهنگی صورت گرفته میان فدراسیون کوه نوردی کشورمان و اعضاء ایرانی و ژاپنی تیم ماناسلوی سال ۱۳۵۵، مرداد آینده و در چهلمین سالگرد نخستین صعود ۸۰۰۰ متری ایرانیان، مراسمی به منظور گرامیداشت آن عزیزان در تهران برگزار خواهد گردید.
لازم به ذکر است در سال ۱۳۵۵ محمدجعفر اسدی، کاگه یاما و شرپا پاسانگ برفراز هشتمین کوه مرتفع دنیا ایستادند.
اعضای تیم ایرانی تیم ماناسلو ۱۳۵۵ عبارت بودند از:
تیمسار محمد خاکبیز(سرپرست) محمد جعفر اسدی، یوسف هندی، شادروان مختار مهدیزاده، شادروان علی محمد پور، شادروان جلال رابوکی، بیوک بهزادی محمدی، قاسم دادفرمای و شادروان ولفگانگ گورتر( فیلمبردار)

 

بازدید مسئولین فدراسیون سنگ‌نوردی آسیا از امکانات میزبانی ایران:

2043-main-2145669099

سایت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ؛نمایندگان فدراسیون آسیایی سنگ نوردی AFSC آقای «فرانسیس لو» و خانم «شرمن سو» به منظور بررسی امکانات میزبانی کشورمان از مجموعه سنگ‌نوردی موسسه رفاهی، فرهنگی و ورزشی پیام بازدید به عمل آوردند. این دیدار به منظور ارزیابی شرایط برگزاری مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان که قرار است از تاریخ ۶ تا ۹ مهر ماه ۹۵ در ایران برگزار گردد؛ صورت گرفت.
لازم به ذکر است علاوه بر مجموعه فوق، ورزشگاه آزادی تهران نیز از کاندیداهای برگزاری این رقابت‌ها به شمار می‌آید.

 

قهرمانی «زینب کبری موسوی» در رقابت‌های «درای تولینگ» کشور «آذربایجان»:

2063-main-650774978

به گزارش سایت فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ؛«زینب کبری موسوی» نفر دوم رشته «درای تولینگ» آسیا در مسابقات کشور آذربایجان که در سه سطح برگزار گردید به مقام نخست دست یافت. این مسابقات با حضور ۱۹ ورزشکار برگزار گردید .

 

حادثه کوه نوردی در مسیر جبهه جنوبی دماوند:

damavand_2

کوه نامه ؛ بنابر گزارش های رسیده یکی از کوهنوردانی که در مسیر جبهه جنوبی دماوند در حال فرود بوده در عصر روز جمعه هفتم اسفند ۱۳۹۴ پس از صعود قله دماوند در ارتفاع حدود ۴۹۰۰ متر تعادل خود را از دست داده و در مسیرهای سنگی بالای بارگاه سوم دماوند سقوط می کند. این بانوی کوهنورد متعاقب سقوط دچار ضربه های شدیدی در ناحیه کمر و گردن می گردد که از شرایط مساعدی نیز برخوردار نبوده است.
در مسیر بازگشت دو از کوهنوردان تهرانی کوهنورد حادثه دیده و همسرشان را مشاهده می نمایند که تقاضای کمک می نمایند. در زمان بروز حادثه دما در منطقه حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه زیر صفر بوده و با توجه به عدم تحرک کوهنورد آسیب دیده شرایط خطرناک هیپوترمی وجود داشته است.
بلافاصله بخش جستجو و نجات فدراسیون در جریان حادثه قرار گرفته و از نیروهای امداد و نجات کوهستان هلال احمر مستقر در پلور تقاضای کمک می گردد. با توجه به تاریکی هوا بهترین راه امداد استفاده از نیروهای کوهنورد مستقر در منطقه بوده است . زیرا با توجه به زمان بروز حادثه (عصر جمعه که مصادف با بازگشت اکثر کوهنوردان حاضر در منطقه بوده است ) شرایط سختی برای مهیا کردن تیم امداد و نجات وجود داشته است.
خوشبختانه تعدادی از کوهنوردان باتجربه تهرانی در بارگاه سوم حضور داشته و بلافاصله یک تیم ۵ نفره از کوهنوردان با وسایل لازم امداد به محل اعزام می‌شوند .با کمک و همیاری کوهنوردان حاضر در منطقه کوهنورد حادثه دیده حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد روز شنبه به بارگاه سوم منتقل شده و در نهایت پس از انجام هماهنگی های مورد نیاز جهت اخد مجوز پرواز ، کوهنورد مصدوم به وسیله هلی کوپتر به بیمارستان منتقل می شود.
گزارش پرستو ابریشمی از این حادثه را در (اینجا)بخوانید.

 

اخبار نانگاپاربات«برگرفته از وبلاگ کوه نوردی و صعودهای ورزشی گل کوه»
نانگاپاربات، به سوی قله(دوشنبه ۳ اسفند ۹۴ مصادف با ۲۲ فوریه ۲۰۱۶):

cbyaq9iweaa7eh_.jpg_large

Desnivel نوشته : “صبح امروز ساعت ۳۰/۵ به وقت پاکستان، آلکس تکسیکون، علی سدپارا، سیمونه مورو و تامارا لانجر عازم حمله به قله شدند. پنجره مناسب هوای خوب عاقبت فرار رسید و این چهار نفر مستقیم عازم کمپ ۲ در ارتفاع ۶۱۰۰ متر خواهند شد. آنها بعد از تلاش های متعدد از هفدهم همین ماه در کمپ اصلی در کمپ اصلی در انتظار شرایط بهتر جوی بودند. آخرین بار تا کمپ ۲ پیش رفته بودند اما باد شدید آنها را مجبور به بازگشت نمود. در هفته های اخیر به دلیل استمرار در بارش برف و وزش باد شدید گزارشات دریافتی از پیش بینی شرایط جوی با وضعیت موجود مطابقت نداشته، روزهایی که گفته شده بود هوا خوب خواهد بود وجود نداشت و در زمان های اعلام شده از شدت باد کاسته نشد و تیم چهار نفره مجبور به لغو عزیمت خود شد. “
Phthom نیز اعلام کرده صعود آنها ظرف دو روز آینده تحقق خواهد یافت. با این حال پیشروی بستگی به شرایط جوی و وضعیت جسمانی نفرات تیم خواهد داشت زیرا سطح هم هوایی آنها چندان کامل نیست. آنها یک شب در کمپ ۲ خواهند بود اگرچه آلکس و علی طناب ثابت را تا کمپ ۳ در ارتفاع ۶۷۰۰ متر در ماه ژانویه نصب کرده اند.
ایگونه ماریزکوره را مدیر کمپ اصلی و همراه آلکس تکسیکون نوشته که شرایط جوی که در انتظار طولانی آن بسر می بردند، عاقبت فرا رسیده و احتمالا کوتاه خواهد بود. تیم از این فرصت استفاده کرده تا حمله به قله را آغاز کند.
” به نظر می رسد که این پنجره از نوع خوب است، قطعا همینطور است و اگر همه چیز روبراه باشد و بدن های آنها پاسخ دهد، شانس صعود به نانگاپاربات، قله ای که هنوز در فصل زمستان صعود نشده، وجود خواهد داشت. آنها امروز از کمپ اصلی مستقیم به کمپ ۲ خواهند رفت. از اواخر ماه ژانویه فعالیت جدی آنها متوقف شده است”
شب جمعه ۴۵ سانتیمتر برف در کمپ اصلی باریده و یک بهمن بزرگ روی یال مازنو آوار شده که تقریبا به کمپ آنها رسیده. باد ناشی از این بهمن دیرک چادر آشپزخانه را خراب کرده تیم نوشته : ” از یخچال عبور کردیم تا یک بررسی اجمالی انجام دهیم و دیدیم که برف بیشتر در ارتفاعات پایین باریده، این بدان معنی است که مسیر ما در عرض دو یا سه روز آینده وقتیکه پنجره خوب وارد شود، مشکلی نخواهد داشت”
برنامه کلئو به پایان کار رسیده؟
با جدا شدن دو تن از شرپاهای کلئو، آلساندرو فیلیپینی گزارش داده که این بانوی برزیلی – امریکایی به تلاش خود خاتمه داده است با این وجود هنوز اطلاعات مستقیمی از او دریافت نشده است.

 

کمپ ۳ نانگاپاربات برقرار شد(چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ مصادف با ۲۴ فوریه ۲۰۱۶):
آلکس تکسیکون، علی سدپارا، سیمونه مورو و تامارا لانجر صبح روز ۲۲ فوریه از کمپ اصلی شروع به حرکت کردند، باد شدید موجب شد که تلاش آنها برای رسیدن به کمپ ۲ در ارتفاع ۶۱۰۰ متر بیش از ۱۰ ساعت طول بکشد. تیم از خرابی کمپ در اثر طوفان غافلگیر شده بود.
” محموله ای که در آنجا بارگذاری کرده بودند شکسته بود و دو زیرانداز را باد با خود برده بود. آنها چادر کمپ ۳ را برای حفاظت بهتر به داخل بردند. کوه نوردان برای شبی سرد خود را آماده کردند. بادی که در کمپ شروع به وزیدن گرفت حتی از دیروز هم شدیدتر بود و تیم نتوانست کمپ ۲ را ترک کند. بنابراین تلاش بیشتر به سمت قله مورد تهدید واقع شد.”
به سوی کمپ ۳
طوفان عاقبت حوالی ساعت ۲ صبح به وقت محلی آرام گرفت. صبحی آرام و فوق العاده آغاز شد و این چهار نفر ساعت نه و سی دقیقه صعود خود را به سمت کمپ ۳ از سر گرفتند و انتظار می رفت که در مدتی کوتاه به کمپ یاد شده برسند.
امروز ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی کوه نوردان با موفقیت وارد کمپ ۳ در ارتفاع ۶۷۰۰ متر شدند و کمپ را برقرار کردند. . پیش بینی شرایط جوی در نانگاپاربات دائما در حال تغییر است اما گفته شده که هم اکنون خوب است و این شرایط تا شنبه شب ادامه خواهد داشت. تیم ممکن است آماده راهی شدن به سمت کمپ ۴ در ارتفاع حدود ۷۲۰۰ متر یا بالاتر شود و حمله به قله را طی روزهای بعدی آغاز کند.

 

روز تاریخی دیگری در نانگاپاربات(جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ مصادف با ۲۶ فوریه ۲۰۱۶):

540 (1)

فاصله زیادی با اولین صعود زمستانی نانگاپاربات داریم، تلاشی که در سال ۸۹-۱۹۸۸ شروع شد. امروز یک روز آفتابی، بدون باد و ابر در این کوهستان است و کوه نوردان در حال نزدیک شدن به قله ذوزنقه ای هستند. اگرچه ارتباط مستقیمی با آنها برقرار نیست اما رد یاب آلکس تکسیکون نشان می دهد که طبق برنامه صبح زود کمپ ۴ را ترک کرده اند.
روز چهارم – کمپ ۴
روز گذشته با خروج از کمپ ۳ چهارکوه نورد کمپ ۴ را در کنار آبریز بازهین در ارتفاع حدود۷۲۰۰-۷۱۰۰ متر برپا کردند. شرایط جوی در تمامی روز مطلب باقی مانده بود. تیم، کمپ ۳ را در دو گروه ترک کرده بود، علی سدپارا و سیمونه مورو حدود ساعت نه و سی دقیقه به وقت محلی، آلکس تکسیکون و تامارا لانجر نیز مشغول جمع کردن چادر و آماده کردن تجهیزات برای کمپ ۴ شدند. آنها یک ساعت دیرتر حرکت کردند. با توجه به اینکه تیم با شرایط یخ زده بین کمپ ۲و۳ قبلا مواجه شده بود بنابراین از دیدن یخ سفت بالای آخرین کمپ غافلگیر نشد. حدود ۶ ساعت طول کشید تا به کمپ ۴ رسیدند.
هوای عالی
هواشناسان روز ۲۶ فوریه را به عنوان روز صعود، روز زیبا وخوبی اعلام کرده اند. ایگونه ماریزکورنا مدیر کمپ اصلی آلکس تکسیکون چند تصویر از کوهستان چند لحظه پیش منتشر کرده، کاملا آرام و حتی یک تکه ابر وجود ندارد. این شرایط انتظار می رود تا فردا ادامه داشته باشد.
آغاز کوهپیمایی
کوه نوردان در حال کوهپیمایی دیده می شوند، تماس با کمپ اصلی وجود ندارد اما رد یاب آلکس نشان می دهد که آنها در مسیر هستند و عملکردخوبی دارند، از اینجا با دوربین آنها را بسیار دور از خود و نزدیک به ابتدای ذوزنقه قله می بینیم، کوهی بر کوهی دیگر. بدون وزش باد.

540 (6)

مسیر از کمپ ۳ به ۴

یک روز کامل در پیش رو
از ۳۱ صعود نانگاپاربات تنها سه بار کوه نوردان به فاصله چند ساعته تا قله رسیدند، در سال ۱۹۹۷ کوه نوردان لهستانی کریستف پانکیوویچ و زبینگو ترمیل تلاش خود را در ارتفاع ۷۸۵۰ متر به دلیل بیماری پانکیوویچ متوقف ساختند. سال گذشته آلکس تکسیکون ، علی سدپارا و دانیل ناردی مسیری اشتباه را در پیش گرفتند و در ارتفاع ۷۸۰۰ متر به سمت یک بن بست هدایت شدند. علیرغم شرایط مطلوب جوی و سلامت کوه نوردان، روز صعود به قله هنوز یک نبرد طاقت فرسا محسوب می شود. کوه نوردان تمامی روز و احتمالا تمامی شب باید کوه نوردی کنند. آنها باید مراقبت و تعادل لازم بین شوق و شور و کاری که در حال انجام آن هستند بوجود آوردند. موفقیت یا ناکامی امروز روز تاریخی دیگری در نانگاپاربات در شرف وقوع است.

 

 

نانگاپاربات صعود شد!خبر رسمی اولین صعود زمستانی نانگاپاربات اعلام شد:

540 (3)

بروز رسانی رسانی خبر: ساعت ۲۰ به وقت محلی هر چهار کوه نورد در سلامتی کامل وارد کمپ ۴ شدند و هم اکنون مشغول استراحت هستند. همگی خوشحال و راضی از کار سختی که امروز انجام داده اند. شیب ذوزنقه قله تندتر از حدی بوده که تصور می کردند و سطح زمین در آخرین دهلیز کاملا یخ زده بوده. بیداری زودهنگام روز جاری و خستگی مفرط موجب شده که تامارا از ابتدای روز حال خوبی نداشته باشد اما در حال حاضر همگی خوب هستند و احتمالا فردا ساعت ۱۰ شروع به حرکت به سمت پایین خوهند کرد.
آلکس تکسیکون، علی سدپارا و سیمونه مورو ساعت پانزده و سی و هفت دقیقه به وقت محلی موفق به اولین صعود زمستانی قله نانگاپاربات شدند. تامارا لانجر بنا به دلایل نامعلومی اندکی قبل از قله متوقف شد. کوه نوردان در راه بازگشت از قله هستند. آنها شب را در کمپ ۴ خواهند بود و فردا به کمپ اصلی باز خواهند گشت تا اولین صعود زمستانی این قله را کامل کنند. تبریک برای این تلاش عالی.
عاقبت تلاشی که از سال ۱۹۸۸ شروع شده بود توسط آلکس تکسیکون، سیمونه مورو و علی سدپارا حدود ساعت پانزده و چهل دقیقه به وقت محلی (پاکستان) در روز جاری ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ به سرانجام رسید.
کمپ اصلی که با بی سیم با کوه نوردان در ارتباط است، صعود را تایید کرد. تامارا لانجر بنا به دلایل نامعلومی اندکی قبل از قله متوقف شد، متاسفانه جزئیات خروج او از تیم در دسترس نمی باشد. کوه نوردان در حال حاضر مشغول فرود هستند، آنها شب را در کمپ ۴ خواهند ماند و فردا به کمپ اصلی باز خواهند گشت. آب و هوا همچنان مطلوب است .
صعود روشمند
پنجره آب و هوایی نانگاپاربات در فصل زمستان هرگز به اندازه کافی طولانی نمی باشد. برای استفاده از پنجره جاری، تیم بخش کوتاه تر کوهستان را در شرایط بد صعود کرد. آنها وقتیکه شرایط خوب شد در کمپ ۲ بسر می بردند بنابراین از سه روز فرصتی که در اختیار آنها قرار گرفت برای رسیدن به قله استفاده کردند.
صعود
آلکس تکسیکون، علی سدپارا، تامارا لانجر و سیمونه مورو کمپ اصلی را در ۲۲ فوریه ترک کردند. بعد از جدال با باد شدید و شرایط سخت صعود، آنها حوالی ساعت ۱۷ به ارتفاع ۶۱۰۰ متر در کمپ ۲ رسیدند. ۲۰۰۰ مترصعود ماراتن در حدود یازده ساعت انجام شد. بادهای طوفانی درتمامی شب و روز بعدی در جریان بود، شب را به استراحت و هیدراته خود پرداختند و در انتظار بهبود شرایط باقی ماندند. طوفان عاقبت ساعت ۲ بامداد ۲۴ فوریه پایان یافت. کوه نوردان آماده بهره مندی از فرصت بوجود آمده برای ادامه صعود بودند. روز ۲۴ فوریه آنها به کمپ ۳ در ارتفاع ۶۷۰۰ متر رسیدند. روز ۲۵ فوریه چهار کوه نورد کمپ ۴ را در ارتفاع ۷۱۰۰ متر در لبه آبگیر بازهین برقرار کردند. حمله نهایی به قله ساعت ۶ صبح امروز انجام شد.
نکات برجسته صعودهای زمستانی
۱- اولین صعود زمستانی یک هشت هزارمتری در سال ۱۹۷۴ انجام یافت، زمانی که تیم کشور لهستان به سرپرستی آندرژ زوادا روی لوتسه تلاش کرد و تلاش آنها در ارتفاع ۸۲۵۰ متر به پایان رسید.
۲- لسزک سیچی و کریستف ویلیچکی اولین صعود زمستانی یک هشت هزار متری را در سال ۱۹۸۰ با صعود به اورست تحقق دادند (اول ژانویه ۱۹۸۰)
۳- از ۱۴ قله هشت هزارمتری حالا ۱۳ قله در فصل زمستان صعود شده است.
۴- K2 تنها قله ای است که هنوز در فصل زمستان صعود نشده است.
۵- ۹ صعود از ۱۳ صعود انجام یافته در فصل زمستان توسط تیم هایی از کشور لهستان انجام یافته
۶- سیمونه مورو با صعود از شیشاپانگما در زمستان ۲۰۰۵، صعودهای زمستانی را احیاء کرد.
۷- ماریان چایویسا تنها زنی است که یک هشت هزارمتری را در فصل زمستان صعود کرده است(چوآیو، سال ۱۹۹۳ که اولین صعود نبوده است)
۸- نانگاپاربات زمستانی، نخستین بار در سال ۸۹- ۱۹۸۸ مورد تلاش قرار گرفت.
۹- نانگاپاربات کوهی است که دارای بیشترین تلاش زمستانی است، ۳۱ بار!
۱۰- تومک مکیوویچ ۶ بار روی نانگاپاربات تلاش کرده است
۱۱- جوئل ویشنوسکی تنها قربانی فصل زمستان نانگاپاربات است (تلاش سال ۲۰۱۳)
۱۲- سیمونه مورو رکورد چهار صعود زمستانی به قله های هشت هزارمتری را دارد
۱۳- علی سدپارا اولین پاکستانی است که موفق به صعود زمستانی یک هشت هزارمتری شده
۱۴- آلکس تکسیکون اولین اسپانیایی است که موفق به صعود زمستانی یک هشت هزارمتری شده

 

 

بسته پیشنهادی هفته :
۱- «مسیری جدید در جبهه شمالی EL DIENTE مکزیک » – کوه نامه

271317

 

۲- «صعود زمستانی خط الراس اَشتر- سکه نو(قسمت آخر)» – وبلاگ دوبی سل

96642000375841970249

 

گردآورنده و تنظیم : ساقی محمودی

 

۳ دیدگاه to “هفته‌نامه دیواری باشگاه کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی اسپیلت (سال چهارم -شماره۱۷۲ – تاریخ ۹۴،۱۲،۹)”

  1. محمد اسماعیلی می گوید:

    خانم محمودی گرامی!
    با سلام و سپاس از اطلاع رسانی اخبار کوهنوردی از طریق هفته نامه پر محتوای باشگاه اسپیلت.شماره ۱۷۲ حاوی اطلاعات خواندنی است.
    خبر مربوط به نانگاپاربات از اوج اخباری است که خوشبختانه با صعود موفق به این قله دشوار در زمستان،بالاخره این طلسم برای صعود زمستانی شکسته شد.
    سفر ” کاکه یاما” به ایران بعد از حدود ۴۰ سال که از صعودشان در سال ۱۳۵۵ با سرپرستی کوهنوردی از ایران ، بسیار حائز اهمیت وجالب است و عزم کوهنوردان ایرانی در تلاش برای فتح قله های ۸۰۰۰ متری هیمالیا که اینک نیز با سخت کوشی دنبال می شود ستودنی است.
    موفق و سر افراز باشید.

  2. سروش معمار می گوید:

    مطالب هفته نامه مثل همیشه پربار و خواندنی بودند، سپاس فراوان خانم محمودی بابت زحمات شما در این خصوص.

  3. علیرضا کاظمی می گوید:

    بادرود به شما خانم محمودی عزیز برای اخبار و اطلاعات داغی که دراختیار ما قرار میدهید.به شخصه خواننده همیشگی و طرفدار پروپاقرص هفته نامه شما هستم.
    همواره سرافراز برفراز باشید.

دیدگاه خود را بیان کنید