هر هفته یک برنامه «شماره ۶۹۰»/ این بار گزارش صعود قله کمانکوه ۹۶/۳/۵

ارسال شده توسط در 27 می 2017 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

کمان کوه قله ای مهم در البرز مرکزی‌ست که از شمال به قلل سرماهو و یخچال… ، بعد از قله یخچال از سمت شمال شرقی به قلل نرگس ها – پالون گردن و خلنوها و از دیگرسو (از همان قله یخچال)به سمت شمال غربی به گردنه چورِن و آزادکوه متصل است.
کمان کوه به واسطه قرار گرفتن در خط الرأس اصلی البرز از سمت غرب به قلل سوتک (کوچک)-سرخاب و سپس در ادامه از قله دنا به طرف گردنه کندوان و علم کوه متصل می شود.
دره مشهور والنگرود که یکی از سرچشمه های مهم تأمین آب سد امیرکبیر است ، از دامنه های این کوهستان و کوهستان همسایه و هم جوارش (خلنو) سرچشمه می گیرد. دره نِسِن نیز در غرب قله آزادکوه ، در ارتفاعات بالا به کمان کوه می رسد.
درغرب کمان کوه دو زیست‌گاه جانوری به نام های سوتک کوچک و بزرگ وجود دارد که زیر نظر محیط بانان منطقه حفاظت می شود.
این کوهستان زیست گاه انواع حیوانات وحشی از قبیل خرس و گرگ و … و چرندگانی چون کل و بزهای وحشی است.
دره زیبای والنگرود ، یخچال های این کوهستان ، قله های اصلی و فرعی به اضافه چمن زارها و چشم اندازهای این منطقه از کمان کوه بهشتی ساخته است که همه ساله کوهنوردان بسیاری را به خود جلب می کند.
روز جمعه ۱۳۹۶/۳/۵ با تیم ۳۰ نفره باشگاه ، ساعت ۶:۳۰ صبح در هوائی بهاری که خنکی آن را کاملاً حس می کردیم از بالای روستای والنگرود (جاده دیزین – چالوس) کوهپیمایی را شروع کردیم.
ابتدای مسیر از پاکوب کنار رودخانه والنگرود وارد دره می شد.
بعد از یک ساعت به دره فرعی موسوم به سوتک رسیده ، استراحتی نیم ساعته داشتیم سپس از داخل دره صعود را ادامه داده بعد از یک و نیم ساعت در منطقه سوتک کوچک در کنار اطاقک محیط بانی استراحت دوم را به مدت پانزده دقیقه انجام دادیم .
بعد از آن به طرف گردنه بین دو قله سوتک بزرگ و کوچک که پاکوبی مشخص داشت ، ادامه مسیر دادیم.
از آنجا قله کمان کوه با همه عظمت دیده می شود.

از این نقطه سه راه برای صعود قله کمان کوه وجود دارد؛
۱- مسیر غربی : که باید کمی ارتفاع کم کرده ، داخل منطقه سوتک بزرگ شده از یال منتهی به راست قله ، اقدام به صعود نمود.
۲- مسیر شمال غربی : که بعد از سرازیری و رسیدن به سوتک بزرگ از مسیرها و پاکوب های دامنه های پرشیب قله، اقدام به صعود نمود.
۳- مسیر شمالی : که نرمال ترین مسیر صعود این قله است . بدین ترتیب که راه پاکوب را به شکل تراورس ادامه داده ، به گردنه ای می رسیم که از آنجا می توان به دو قله آزادکوه و کمان کوه دست یافت. سپس یال شرقی را ادامه داده بعد از گذشتن از صخره های زیر قله به چکاد کمان کوه صعود کرد.
تیم ما مسیر اول را انتخاب کرد که پس از ساعت ها تلاش که به دلیل وجود برف صعود کمی دشوارگشته بود ، در ساعت ۱۵ به قله رسید.
مسیر از ابتدای یالی که در بالا توضیح داده شد شروع و بعد با تراورسی که تیغه ای و صخره ای‌ست به یال نیمه صخره ای و پایانی منتهی به قله می رسد .
وجود برف و صخره ها و خطر سقوط ، سرعت ما را کاسته بود که باید احتیاط فراوانی به خرج می دادیم که خوشبختانه در این بین، ۲۷ نفر از اعضا موفق به صعود قله شدند(ارتفاع ۴۲۲۰ متر با gps).
مسیر فرود را از روی یخچال ها و در بعضی نقاط از کنار آن ها و در نهایت از دره فرعی سوتک بزرگ انتخاب کردیم که مسیری کوتاه تر ولی غیر نرمال بود .
ساعت ۷ عصر به دره اصلی والنگرود رسیدیم که بعد از کمی استراحت حرکت کرده ، موفق شدیم در ساعت ۹ شب به کنار مینی بوس و ماشین های سواری برگردیم که بدین ترتیب برنامه صعود قله کمان کوه با صرف حدود ۱۴ ساعت کوهنوردی دلچسب به پایان رسید.

اعضای شرکت‌کننده در برنامه:
خانم ها : زینب داداشی – پگاه شارخی – نرگس غمیلویی
آقایان: ذبیح اله حمیدی(سرپرست) – رضا خلیل آبادی (سرپرست فنی)- غلامرضا خلیل آبادی(مربی) – رامین منفردزاده – محمود نادری – حمید جهانبخش – ناصر کاویانی(عکاس) – صادق آوانلو – سعید جوانشیر – علیرضا کاظمی – رحیم بیضاوی – محمدحسین اله یاری – دکترعلی طوطی(نقشه) – سروش معمار – علی اکبر فیض آبادی – علیرضا قره داغی – داوود میرحسینی – رضا عبدالهی – محسن مرادیان – علیرضا گوهری – مجیدرضاپور – محمدزیودار – علیرضا رضایی – مهدی نجفی –نیما اسماعیلی – حامد کرمانی – بابک صبری

گزارش از: ذبیح اله حمیدی

3bd8d950-727c-4f31-8a77-7d297d2bde36

نمای قله دماوند از فراز کمان کوه

afe704e4-3edc-4f82-9223-0b5a46059676

ابتدای دره فرود(سوتک بزرگ)

۳ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه «شماره ۶۹۰»/ این بار گزارش صعود قله کمانکوه ۹۶/۳/۵”

1. علیرضا کاظمی می گوید:

درود به همه همنوردانم.
    صعود خوب و البته سنگینی بود. همین که انتقام شکست پارسال را از کمانکوه گرفتم خوشحالم.درسته ما باکوهستان نمیجنگیم.ولی رقابت دوستانه ای داریم که گاهی هم کوهستان برما غلبه میکند و اجازه صعود نمیدهد.البته همواره بابرنامه ریزی دقیق صعود هرقله ای به نظرمن امکان پذیر است.
    رسیدن به قله تلاش نیاز دارد که ما با تلاش مستحق آن بودیم و به آن دست پیداکردیم.

2. طوطی می گوید:

برنامه بسیار خوب بود و به شکل کاملأ موثری مدیریت شد… بخصوص با توجه به مسیر ۳۰ کیلومتری صعود مدیریت زمان تحسین برانگیز بود….با تشکر فراوان از جناب آقای حمیدی، آقایان غلامرضا و رضا خلیل آبادی، و کلیه همنوردان عزیز

3. همنورد می گوید:

با سلام و عرض خدا قوت
    وضعیت برف مسیر چگونه است؟ آیا با کفش سبک تابستانی قابل صعود است یاحتما باید کفش زمستانی پوشید ؟ سپاس
    …………
    پاسخ :
    ضمن سپاس از تماستان باید عرض شود تمام قلل بالای ۴۰۰۰ متر البرز در بهار معمولاً دارای برف چال های فصلی‌ست ، ضمنن به دلیل طولانی بودن زمان صعود و ناهمواری اینگونه مسیرها، پیشنهاد می شود در جهت حفاظت از پاها (بخصوص کف و مچ پا) در تمام برنامه ها از کفش های نیمه سنگین با استانداردهای (داخلی و خارجی) استفاده فرمائید.