هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله جنگلی درفک ـ ۲۴-۱۳۹۲٫۰۷٫۲۶

ارسال شده توسط در 19 اکتبر 2013 ۳ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گالری, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

درفک که در گویش گیلکی «آشیانه عقاب» معنا می‌دهد، کوهی است منفرد از رشته‌کوه البرز غربی که در عین کم‌بودن ارتفاع، یکی از جذاب‌ترین کوه‌ها برای صعودکنندگان به حساب می‌آید.

در این برهه از زمان و در کوهنوردی نوین، مدت‌هاست که به جای ارزش دادن به ارتفاع کوه‌ها، به جاذبه‌های آن کوه می‌پردازند.

از جاذبه‌های مهم این کوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• –    صعود از ارتفاع حدود ۳۰۰ متری سطح دریا از مسیر غربی (شیرکوه)
  • –    وجود دهانه بزرگ آتشفشانی و منحصربه‌فرد این کوه که به دلیل وسعت و متناسب بودن، محل نگهداری احشام در فصل تابستان است.
  • –    وجود غار یخی (برفی) قله که منبع آبرسانی احشام و آشامیدن ییلاق‌نشینان و خوش‌نشینان منطقه می‌باشد.
  • –    دیواره‌ها و جنگل‌های انبوه و کم‌تردد شمالی این کوه یکی از جاذبه‌های صعود فنی از مسیر شمالی است.
  • –    دو قله جنوبی و شمالی این کوه، هر کدام نمای جالب و چشم‌اندازی بی‌نظیر را به ارمغان می‌آورند.

از فراز قله شمالی می‌توان به عظمت و شکوه دیواره شمالی این کوه نظاره‌گر بود و از قله جنوبی مناظر منطقه جنگلی رستم‌آباد قابل مشاهده می‌باشد.

• –   مناظر زیبا و جنگلی و چمن‌زارهای اطراف این کوه که حتی در فصل پاییز سبزی و طراوت خود را از دست نداده‌اند، یکی از جاذبه‌های آن شمرده می‌شود.
  • –   مناطق سه‌گانه رستم‌آباد، سیاه‌کل و دیلمان با روستاها و ییلاق‌های فراوان خود که در اطراف این کوه پراکنده شده‌اند، ضمن ایجاد یک پایگاه مهم دامی در خطه شمال کشور، هر کدام به تنهایی به دلیل جاذبه‌های فراوان طبیعی و زیبا، پتانسیل فراوان گردشگری را در خود جای داده‌اند.

چشمه همه این مواهب و مظاهر طبیعی کوهی است به نام درفک که همانند مادری مهربان و بخشنده بال‌های خود را گسترانیده و اجازه داده است تا موجودات زنده در دامانش سکنی گزیده و از آب، خاک و هوای مطبوعش نسل اندر نسل بهره‌مند شوند و ارتزاق کنند.

امیدواریم همه در حفاظت از این کوه زیبا و بخشنده نهایت تلاش و کوشش خود را به عمل آوریم.

*****

برنامه این هفته باشگاه اسپیلت صعود این قله زیبای جنگلی بود که به شرح زیر اجرا شد:

با تیمی ۱۶ نفره، ساعت ۸:۰۰ شب، بعد از ۱۲ ساعت نشستن در صندلی‌های مینی‌بوس باشگاه، به روستای شاه‌شهیدان در منطقه تاریخی دیلمان، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری وارد شدیم.

این روستا یکی از مرتفع‌ترین روستاهای جنوبی اطراف قله درفک می‌باشد که هم از مسیر سیاه‌کل (لاهیجان) و از مسیر رستم‌آباد قابل دسترسی است که البته تیم ما در این برنامه از مسیر رشت ـ سیاه‌کل ـ دیلمان ـ آسیابر به شاه‌شهیدان سفر کرد.

ساعت ۷:۰۰ صبح روز پنجشنبه، ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۲ صعود را شروع کردیم و بعد از ۴ ساعت به قله جنوبی درفک دست یافتیم.

این مسیر یکی از کوتاه‌ترین مسیرهای صعود قله درفک می‌باشد.

ابتدا بعد از خارج شدن از روستا به سمت شمال‌غربی حرکت کرده، از طریق پاکوبی به طرف غرب ادامه مسیر داده و به مکانی موسوم به «اربوناب» رسیدیم.
«اربو» به معنای میوه گلابی وحشی است که درختان آن در این منطقه فراوان به چشم می‌خورد. ضمنا چشمه آب گوارایی نیز در این مکان وجود دارد.

بعد از گذشتن از اربوناب و جنگل‌های بالادست آن، به یال صعود قله نزدیک شدیم. ابتدا شیب تندی را صعود کردیم که متأسفانه جاده‌ای ماشین‌رو نیز در آن احداث شده است.

پس از عبور از چند یال کوچک، به قله اصلی و جنوبی درفک به ارتفاع ۲۷۲۰ متر صعود کردیم. بعد از عکاسی، چند نفر به طرف قله شمالی و بقیه نفرات از مسیر صعود شده، به طرف شاه‌شهیدان بازگشتیم.

(کل مسافت طی شده در این برنامه حدود ۱۸ کیلومتر بود.)

شب دوم برنامه را هم در حسینیه شاه‌شهیدان سپری کرده، از آب و هوای بی‌نظیر آنجا بار دیگر بهره‌مند شدیم.

روز بعد از مسیر جاده شاه‌شهیدان ـ توتکابن به رستم‌آباد بازگشته و از آنجا به طرف تهران حرکت کردیم و ساعت ۱۵:۰۰ روز جمعه این برنامه که از مقابل باشگاه شروع شده بود، در همان جا به پایان رسید.

پی‌نوشت:
متأسفانه در این برنامه یکی از هم‌نوردان با تجربه به طور ناگهانی و به دلیل ناشناخته‌ای دچار ضعف جسمانی و افت شدید فشار شد که وضعیت نگران‌کننده‌ای را به وجود آورد. به همین دلیل اکثر نفرات تیم از صعود به قله شمالی و بازدید کاسه و غار قله صرف‌نظر کرده، با سرعت به عملیات امداد و نجات پرداختند که خوشبختانه مصدوم بعد از رسانده شدن به رستم‌آباد، به وضعیت نرمال رسیده و به حالت عادی بازگشت.

این حادثه به ما آموخت که حوادثی از این دست در هر جا و در هر ارتفاعی و برای هر کسی ممکن است پیش آید. پس باید همه تیم‌ها در هر مقطعی آماده برخورد با چنین حوادثی باشند.

خوشبختانه در این مورد تیم ما در حد مطلوب و قابل قبولی عمل کرد.

بدینوسیله از تمامی اعضای تیم، به ویژه آقای دکتر علی بلوچی که در این مورد ما را یاری نمودند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

اعضای شرکت‌کننده به ترتیب حروف الفبا (۱۶ نفر):
خانم‌ها: عاشق‌حسینی و محمودی
آقایان: الستی، بلوچی (پزشک)، حمیدی (سرپرست برنامه)، طریقی (عکس، نقشه و GPS)، فتحیان، قمری، منصوری (گزارش‌برنامه‌نویس) و منفردزاده
مهمانان برنامه:
خانم‌ها: زارع (از رشت) و شاه‌‌کرمی
آقایان: میررحیمی و میرزاخانلری (از قزوین) و Andreas و Marco (از کشور ایتالیا)
با تشکر از آقایان پیروی و امیری‌نژاد از کوهنوردان آزاد رشت که به عنوان راهنما در این برنامه ما را یاری نمودند.

گزارش سایت از: ذ. حمیدی

کاسه و قله شمالی

دهانه غار

قله درفک از ضلع جنوبی

۳ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قله جنگلی درفک ـ ۲۴-۱۳۹۲٫۰۷٫۲۶”

1. محسن می گوید:

سلاااااااااااام وخدا قوت به همه دوستان عزیز
    بسیار لذت بردیم از عکسای بسیار زیبای برنامه

2. قاسم رضوي می گوید:

باسلام و تبریک اعیاد :
    درابتدا افتخارمیکنم که عضو کوچکی از اسپیلت هستم و دوم اینکه افتخار به آقای حمیدی که برنامه ها را طوری طراحی میکنندکه وقتی گزارشات را مطالعه میکنم واقعاً لذت میبرم و افسوس میخورم که در برنامه نبودم. انشالله خداوند به ایشان طول عمر و سلامتی عطا کند که واقعاً اطلاعات کوه و طبیعت ایشان بنام است.درپناه خدا باشید و پیشاپیش عید ولایت عید غدیر بر شما دوستان مبارک.

3. هر هفته یک برنامه «شماره 668»/ این بار گزارش صعود قله درفک (مسیر راجعون) ـ 1395.09.27 | باشگاه کوهنوردی اسپیلت می گوید: