هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قلل زردکوه ـ ۱۲-۱۳۹۱٫۰۳٫۱۴

ارسال شده توسط در 6 ژوئن 2012 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

رشته کوه زاگرس از سه کوهستان مهم به نام‌های اشتران‌کوه، زردکوه و دنا تشکیل شده است.

عمده کوهستان زردکوه از شمال در استان چهارمحال‌وبختیاری واقع شده و از جنوب به مناطق گرمسیر مسجدسلیمان در استان خوزستان می‌رسد.

شهرستان چلگرد (کوهرنگ) در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب شهرکرد میعادگاه کوهنوردانی است که برای صعود زردکوه آماده می‌شوند.

این شهرستان زیبای کوهستانی، جاذبه‌های فراوان طبیعی را در خود جا داده است. چشمه استثنایی و پرآب کوهرنگ که یکی از منابع تشکیل‌دهنده رودخانه زاینده‌رود است از این کوهستان سرچشمه می‌گیرد.

تیم ۹ نفره باشگاه در روز جمعه ۱۳۹۱٫۳٫۱۲ ساعت ۲:۰۰ بعدازظهر از محل سد دوم کوهرنگ (البته به اشتباه و با راهنمایی غلط) به طرف پناهگاه دوم یا همان کلونچی حرکت کرد. مقصد ما صعود قلل دوزرده، شاه‌شهیدان و کلونچی بود. بعد از عبور از مسیرهای صخره‌ای به طرف پناهگاه دیگر منطقه که به چال‌میشان مشهور است (به طرف غرب) تغییر مسیر داده، در ساعت ۷:۰۰ عصر به آنجا رسیدیم. ارتفاع این پناهگاه ۳۴۵۰ متر می‌باشد.

ساعت ۶:۴۵ صبح روز بعد به طرف قله اول یعنی دوزرده حرکت کردیم. برف زیادی در مسیر بود که در بعضی نقاط به شکل یخ‌زده و نیمه صخره‌ای نمایان بود. از مسیرهای عمودی و تراورس گذشتیم و در ساعت ۹:۳۰ صبح از ۱۰۰ متری زیر قله دوزرده به طرف قله دوم یعنی شاه‌شهیدان حرکت و در ساعت ۱۱:۰۰ به قله ۴۰۹۵ متری شاه‌شهیدان صعود کردیم و پرچم باشگاه را با ذکر تاریخ و ارتفاع قله که با GPS اندازه‌گیری شده بود را در قله قرار دادیم. مسیر صعود این قله، صخره‌ای و نیازمند استفاده از مهارت سنگنوردی است.

از این جا تیم ۸ نفره ما به دو تیم تقسیم شد. تیم اول جهت صعود قله مرتفع کلونچی و تیم دوم مسیر صعود شده قله شاه‌شهیدان را جهت لمس قله دوزرده و نصب پرچم باشگاه در آنجا فرود آمدند و در ساعت ۱۴:۰۰ به چکاد این قله رسیدند.

و اما تیم اول شیب نسبتاً طولانی قله شاه‌شهیدان را به طرف کاسه شمالی قله کلونچی فرود آمده، از روی خط‌الرأس جنوب‌غربی آن صعود را دوباره آغاز کردند. در ساعت ۱۳:۰۰ به قله کلونچی که مرتفع‌ترین قله منطقه زردکوه است صعود کرده و با ثبت ارتفاع ۴۲۳۷ متر به GPS، سومین پرچم کوچک و نارنجی رنگ باشگاه کوهنوردی اسپیلت را بر فراز خط‌الرأس زردکوه قرار دادند.

از روی این قله بیشتر قلل منطقه از جنوبی‌ترین آنها یعنی قله چری تا شمالی‌ترین آنها یعنی قله مشهور هفت‌تنان، کاملاً هویدا بود.

بعداز استراحتی کوتاه، مسیر طولانی برگشت را پیش‌رو گرفته، بعد از صعود دوباره قله شاه‌شهیدان، از روی صخره‌های ریزشی آنجا فرود آمدیم و به طرف قله دوزرده رفته، در ساعت ۱۷:۰۰ دو تیم به هم پیوستند و همگی ساعت ۱۹:۰۰ به پناهگاه چال‌میشان بازگشتیم.

شب دوم برنامه را در همان جا به صبح رسانده و روز بعد از مسیر سد اول به طرف پایین فرود آمدیم و در ساعت ۱۱:۳۰ به وانتی که منتظرمان بود رسیده، به طرف شهرستان چلگرد بازگشتیم.

و اما نکته مهم این برنامه:
متأسفانه این منطقه مهم کوهنوردی کشورمان نسبت به سایر مناطق دیگر، فاقد مراکز اطلاع‌رسانی محلی و امکانات مناسب برای کوهنوردان خارج از استان می‌باشد که امید است با همکاری هیئت کوهنوردی استان و دیگر کوهنوردان بومی منطقه، اقداماتی در این جهت صورت گیرد، لذا از همنوردانی که مایل هستند این برنامه را عیناً و برای اولین بار (مانند تیم ما) اجرا نمایند، درخواست می‌شود قبل از برنامه اطلاعات کافی از مسیرهای صعود و اسامی قلل و پناهگاه‌های منطقه به دست آورند.

(اطلاعات بیشتر و نقاط جغرافیایی قلل منطقه و پناهگاه در دفتر باشگاه آرشیو می‌باشد.)

اعضای شرکت کننده به ترتیب حروف الفبا:
خانم‌ها: داداشی، ف. درزی و عاشق‌حسینی
آقایان: بلوچی (عکاس)، حمیدی (سرپرست)، غ.ر. خلیل‌آبادی، شریف، فتحیان و منفردزاده (عکاس)

گزارش از: ذ. حمیدی
    1391.3.18

نمایی از قله هفت تنان

قله شاه شهیدان ـ ارتفاع ۴۰۹۵ متر

قله کلونچی ـ ارتفاع ۴۲۳۷ متر

قله دوزرده ـ ارتفاع ۴۰۴۰ متر

پناهگاه چال میشان ـ ارتفاع ۳۴۳۵ متر

۴ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قلل زردکوه ـ ۱۲-۱۳۹۱٫۰۳٫۱۴”

1. نويد شايسته می گوید:

با تشکر

4. karamifar می گوید:

جناب آقای سلمانی، با سلام؛
    متأسفانه در برنامه یاد شده نقاط جغرافیایی ثبت نگردیده است. چنانچه مایل باشید، جهت دریافت کروکی مسیر و پناهگاه و کسب اطلاعات بیشتر می توانید حضوراً و یا با تلفنهای مستقیم باشگاه (۸۸۳۰۱۰۴۸ و ۸۸۳۱۳۳۹۷) تماس حاصل نموده و مطالب مورد نیازتان را دریافت دارید.