ارسال شده توسط در 19 جولای 2011 یک دیدگاه | دسته بندی شده در اخبار

بدون شک منطقه علم کوه را می توان مهم ترین و کامل ترین منطقه کوهنوردی ایران محسوب کرد:

-وجود ۴۰ قله بالای چهارهزار متر که بلندترین آنها قله علم کوه دومین کوه ایران است.

-بلندترین دیواره ایران به ارتفاع ۷۵۰ متر که مسیرهای صعود متعدد دارد به علاوه دیواره غربی (اسپیلت) و گرده آلمان ها.

-وجود یخچال های عظیم و دائمی مناطق علم چال، حصارچال و اسپیلت غربی و آب و هوای

بی نظیر این منطقه که متأثر از هوای متنوع مناطق در برگرفته علم کوه مانند کلاردشت و دلیر، طالقان و منطقه شرق الموت قزوین، تنکابن و عباس آباد است.

-قرار داشتن خط الرأس های متعدد که مملو از قله های گوناگون و متنوع است.

تنها نگاهی به موارد بالا سبب می شود این منطقه مشوق هر کوهنوردی باشد تا برای یک بار هم که شده برنامه ای را برای سفر به آنجا تدارک ببیند.

برنامه امسال باشگاه کوهنوردی اسپیلت صعود از منطقه علم چال بود که به دلیل سیل اخیر و مسدود شدن مسیر سرچال، برنامه به صعود از منطقه حصارچال تغییر کرد.

این هفته به اتفاق تیم ۹ نفره باشگاه، ساعت ۵ صبح روز جمعه ۲۴ تیر ماه به قصد صعود چند قله در منطقه حصارچال، تهران را ترک کردیم. بعد از رسیدن به رودبارک(کلاردشت) که هنوز آثار سیل ۳ هفته پیش در آن دیده می شد، به قرارگاه کوهنوردی رودبارک وارد شدیم و بلافاصله با کرایه کردن یک وانت به طرف وندارین حرکت کردیم. بیشتر مسیر جاده رودبارک تا ونداوین کاملاً ویران و نمای مسیر دگرگون شده و جاده جدیدی در حال احداث بود.

بعد از رسیدن به خرم دشت به دلیل زیاد بودن آب رودخانه، پیاده تا تنگه گلو کوله کشی کردیم و ساعت ۵ عصر به دشت کوهستانی حصارچال(۳۷۵۰ متر) رسیدیم و چادرها را بر پا کردیم.

مثل همیشه در این فصل دشت سرشار از زیبایی و سبزی بود. در آن نمای ۳۶۰ درجه ای، رودخانه و جویبارها و دریاچه های کوچک و بزرگ به همراه یخچال ها و قله های رفیع، تصویری بی مانند را برای

بیننده های خود رقم می زد.

همان روز بعد از کمی استراحت در ساعت ۱۹:۴۵ به همراه ۵ نفر موفق به صعود اولین قله، لشکرک بزرگ به ارتفاع ۴۲۶۰ متر شدیم.

صبح روز بعد، ابتدا از طریق یال مرجیکش قله آن را به ارتفاع ۴۶۲۰ متر صعود کردیم و در ادامه ساعت ۱ بعدازظهر به قله ۴۸۵۸ متری علم کوه رسیدیم. در صعود این دو قله همه نفرات تیم حضور داشتند. پس از آن تیم به دو گروه تقسیم شد. ۴ نفر به طرف حصارچال فرود آمدند و ۵ نفر به طرف جانپناه سیاه سنگ در ارتفاع ۴۵۴۰ متری تغییر مسیر دادند.

این مسیر به دلیل بارش های فصلی و وجود یخچال، بسیار تغییر کرده و کمی دشوار شده بود. ساعت ۴ بعدازظهر به جانپناه رسیدیم و به دو تیم تقسیم شدیم، تیم اول قله ۴۶۸۰ متری سیاه سنگ و تیم دوم قله ۴۸۲۰ متری شاخک بزرگ را هم زمان در ساعت ۱۷ صعود کردند. پس از بازگشت دوباره به جانپناه و صرف غذا از دره سیاه سنگ به طرف حصارچال بازگشته و در ساعت ۸ شب به کمپ رسیدیم.

آخرین روز صعود را به اتفاق ۶ نفر از اعضا در ساعت ۶:۴۵ شروع کردیم. هدف مان صعود قله خرسان جنوبی بود.

ابتدا در ساعت ۹ صبح قله گردونه شمالی را به ارتفاع ۴۲۵۰ صعود کردیم و سپس به دو تیم تقسیم شدیم. تیم اول قله ۴۴۶۰ متری گردونه جنوبی را صعود کرده و تیم دوم پس از صعود قله ۴۴۰۰ متری مناره و قله ۴۴۵۰ متری ستاره در ساعت ۱۱ صبح موفق به صعود قله خرسان جنوبی به ارتفاع ۴۷۰۰ متر شد. زمان بازگشت از این مسیر پس از گذشتن از قله مناره و فرود از کنار یخچال فصلی آن به طرف دشت حصارچال سرازیر شدیم.

ساعت ۲ بعدازظهر پس از پیوستن به تیم و جمع آوری کمپ به طرف تنگ گلو حرکت کردیم و ساعت ۴:۳۰ با سوار شدن پشت وانت و در حالی که از ساعتی قبل بارش باران آغاز شده بود، به رودبارک بازگشتیم.

به این ترتیب برنامه ۳ روزه صعود قلل منطقه حصارچال به پایان رسید. هرچند صعود تمامی قلل این منطقه زمان زیادی را می طلبد، ولی با این حال توانستیم در زمانی این چنین محدود، بخش هایی از این کوهستان وحشی و بی نظیر کشورمان را مشاهده کنیم؛

ـ خط الرأس عظیم قلل منطقه دلیر از فراز قله لشگرک که از ماسه چال شروع شده و تا دیوچال و ابیدر ادامه دارد.

ـ قلل منطقه شمال طالقان و شرق الموت و همچنین خط الرأس گردونه به خرسان ها و دره سه هزار از فراز قله گردونه.

ـ خط الرأس ویرانه کوه تا علم کوه و قلل هفت خوان ها از فراز قله خرسان جنوبی.

ـ خط الرأس کورماکوه تا کلجاران و تخت سلیمان و بخش هایی از گرده آلمان ها از فراز قله علم کوه.

در پایان امیدوارم با اجرای برنامه های دیگر در منطقه علم کوه بتوانیم به معرفی بخش های دیگری از این کوهستان بی نظیر که در این گزارش ذکر نشده است، بپردازیم.

سرپرست برنامه: ذ.حمیدی/۲۷ تیر ۹۰

یک دیدگاه to “هر هفته یک برنامه: این بار گزارش صعود قلل علم کوه در منطقه حصارچال(۳ روزه)/ ۲۴ تا ۲۶ تیر ۹۰”