هر هفته یک برنامه : این بار گزارش صعود به قله ناظر بزرگ ۹۱/۶/۱۱

ارسال شده توسط در 1 سپتامبر 2012 ۴ دیدگاه | دسته بندی شده در آخرین اخبار, اخبار, گزارش برنامه های اجرا شده باشگاه

این قله‌ی مرتفع و رفیع به شکلی منفرد در بین دو منطقه مهم کوهستانی استان مازندران قرار گرفته است . شمال این کوهستان به روستاهای منطقه یوش و بلده و جنوب آن به روستاهای سرسبز و پر رونق منطقه پنجاب در جاده هراز می رسد.

کوهنوردان برای دست یابی به این قله معمولا از منطقه پنجاب که آخرین روستای مرتفع آن (۲۲۰۰ متر) نمارستاق نام دارد ، اقدام به صعود این قله می کنند.
با تیم ۱۶ نفره باشگاه اسپیلت ، به وسیله یک دستگاه مینی بوس در ساعت ۲۰ روز پنج شنبه ۹۱/۶/۱۰ وارد این روستا شدیم.

دهکده نماربسیار شلوغ و پر رفت و آمد بود . به گونه ای که گوئی به یکی از محل های مسکونی شهری وارد  شده ایم ! آن جا را ترک کرده ، وارد جاده ای خاکی شدیم به طول ۳ کیلومتر که تا ابتدای راه پاکوب «دشت دریوک چمن »کشیده شده است. در بین این جاده کمپ شب مانی را برپا کرده ، صبح روز بعد ساعت ۶ پس از قرار دادن لوازم اضافه در مینی‌بوس ، حرکتمان را آغاز کردیم .

در ابتدای مسیر پس از طی حدود نیم ساعت وارد دشت زیبای دریوک چمن شدیم که یکی از جاذبه های این صعود می باشد . بعد از گذشتن از رودخانه که نیاز به (آب زدن ) داشت ، صبحانه خورده به ادامه مسیر پرداختیم.

از این دشت علاوه بر صعود قلل ناظر کوچک و بزرگ که از دره‌ی موسوم به «پنیری »انجام می شود می توان از طریق دره دیگری که در غرب این دشت واقع است ، به قلل منطقه «خط‌ الرأس دو خواهران » و « هفت سران لار » نیز صعود کرد.

دره پنیری از دریوک چمن شروع شده بعد از ۵ کیلومتر به دو قسمت تقسیم می شود که قله ناظر کوچک از دره شمالی (راست) و قله ناظر بزرگ از دره غربی (چپ) صعود می شود. باید توجه داشت که دره غربی بعد از گذشتن از یک گوسفندسرا ، کمی تنگ می شود که می توان از راه های پاکوب سمت چپ این دره استفاده کرده خود را به بالای آن رساند.

تیم ما بعد از گذشتن از دره پنیری در نهایت ساعت ۱۲ ظهر به ارتفاع ۳۲۰۰ متری رسید . جائی که شیب های اصلی قله شروع می شود.
دو نفر از اعضای تیم بدلیل عدم آمادگی لازم در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از صعودبیشتر دست کشیده و بقیه نفرات با انتخاب یکی از یال های شمالی اقدام به صعود قله ناظر بزرگ کردند.

از بین این افراد فقط ۳ نفر موفق به صعود قله اصلی شدند و الباقی بین ارتفاع ۳۷۰۰ تا ۴۰۰۰ متر ، از صعود دست کشیده و با هماهنگی لازم به طرف ارتفاعات پائین تر بازگشتند.

ساعت ۱۴:۲۰ دقیقه زمانی بود که ۳ نفر به قله رسیدیم . بعد از ۱۵ دقیقه توقف و عکاسی ، ارتفاع دقیق قله با GPS باشگاه ۴۲۸۲ متر اندازه گیری شد .
بی دلیل نیست که نام این قله را ناظر نهاده اند . زیرا از فراز این قله می توان ناظر بسیاری از مناطق و کوهستان های اطراف بود. اکثر روستاهای مناطق جاده بلده به ویژه روستای «هتر» که درنزدیکی این قله هست ، خط الرأس قله گرگ به قله وروشت (در شمال) – قله آزادکوه (درغرب) – چپکرو و خط الرأس دوخواهران – قلل هفت سران لار (درجنوب) و مهم تر از همه رخ شمالی قله دماوند که تقریبا به شکل کامل و به وضوح از این قله دیده می شود که متأسفانه در هنگام صعود ما کمی ابرآن را فرا گرفته بود.

با آغاز رعد و برقی مختصر در نزدیکی قله ، به سرعت راه بازگشت را در پیش گرفتیم.
در ساعت ۱۷ پس از پیوستن تمام نفرات تیم و صرف غذائی مختصر ، به طرف دریوک چمن حرکت را ادامه دادیم که پس از گذشتن از آن و طی جاده خاکی ، در ساعت ۲۰ به دهکده نمارستاق رسیدیم و سوار مینی بوس باشگاه شده و به طرف تهران بازگشتیم.

نفرات شرکت کننده در برنامه :
خانمها : بیگدلی – جمشیدی – الهام ، فاطمه و فرخنده روح اله نژاد (میهمانان برنامه)
معصومه زنگنه (عضو جدید) –  میرفضلی.
آقایان : اسدی(عکاس و گزارش نویس.) – بلوچی – تفضلی – ر. خلیل آبادی (کمک سرپرست)-– – حمیدی(سرپرست)- – دهخدائی – صدیقی – معدن پور – م .نادری

گزارش سایت از:
ذ- حمیدی – 91/6/12

۴ دیدگاه to “هر هفته یک برنامه : این بار گزارش صعود به قله ناظر بزرگ ۹۱/۶/۱۱”

1. دومان می گوید:

حسودی…

2. دومان می گوید:

الهام، فاطمه و هانیه روح‌اله‌نژاد بودند

3. حامد می گوید:

سلام
    از اینکه سایت باشگاهتون همیشه به روزه متشکرم.
    استفاده از مطالب شما بنده در کوهنودی خیلی کمک میکنه و البته اشتیاقم رو هم برای بیشتر بالا رفتن فراوان میکنه.همیشه در اوج باشید.

4. مجيد می گوید:

لطفا به این نکته توجه شود که قله ناظر کوچک، قله ای منفرد می باشد و از منطقه ای دیگر صعود می شود. دو قله اطراف شکرلقاس به ترتیب سرکوله و کوله با ارتفاع ۴۱۸۸ و ۴۰۷۴ متر می باشد.